این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۲۰، شماره ۶، صفحات ۱۶۹۱-۱۶۹۹
عنوان فارسی
پاسخ عملکردی موتور اشتعال جرقهای به افزودن گاز طبیعی به بنزین در شرایط فقیرسوز با نسبت تراکم ۱۰
چکیده فارسی مقاله
معایب استفاده از دو سوخت بنزین و گاز طبیعی بهصورت تکسوز در موتورهای اشتعال جرقهای، محققان را بر آن داشته است که با استفاده از ترکیب آن دو در موتور، بر مزیتهای احتراق از جمله بهبود در عملکرد و کاهش در آلایندگی بیافزایند. از طرف دیگر استفاده از حالت فقیرسوز در موتور میتواند موجب کاهش آلایندههای خروجی شود. در کار حاضر، ترکیبهای مختلف بنزین- گاز طبیعی با سوخت غالب بنزین شامل 100، 87/5، 75 و 62/5 درصد وزنی بنزین و مابقی گاز طبیعی (نامگذاریشده بهترتیب 100
G
، 87/5
G
، 75
G
و 62/5
G
) در حالت فقیرسوز با نسبت همارزی 0/9 بررسی شد. در سرعت
rpm
1800 و نسبت تراکم 10 بهازای هر ترکیب در آوانسهای مختلف، تغییرات فشار داخل سیلندر، 350 سیکل پشت سر هم از یک موتور پژوهشی تکسیلندر ذخیره شد. این دادههای خام ابتدا پردازش و از نتایج آنها، آوانس بهینه عاری از کوبش هر ترکیب استخراج شد. سپس عملکرد چهار ترکیب در آوانس بهینه مربوط مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که با افزایش حضور گاز طبیعی در ترکیب میزان آلاینده
CO
تقلیل و مقدار
HC
ابتدا افزایش و سپس سیر کاهشی داشت. میزان
NO
x
با افزایش حضور گاز طبیعی روند افزایشی داشت و در مجموع عملکرد 75
G
در حالت فقیر سوز نسبت به 100
G
و سایر ترکیبها بهتر بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موتور اشتعال جرقهای،فقیرسوز،آلاینده،سوخت ترکیبی،
عنوان انگلیسی
Performance Response of a Spark Ignition Engine to Adding Natural Gas to Gasoline on Lean-Burn Condition in 10 Compression Ratio
چکیده انگلیسی مقاله
Considering the disadvantages of gasoline and natural gas as mono-fuel in SI engines has made the researchers improve the performance and reduce the pollutant as the advantages of the application of dual-fuel engines. On the other hand, lean-burn in the engine may lead to reduced pollutants. In the present study various mixtures of gasoline and natural gas with the gasoline as the dominant fuel, including 100, 87.5, 75 and 62.5% in weight-base gasoline and the rest natural gas (respectively named as G100, G87.5, G75, G62.5) in lean-burn condition with 0.9 as the equivalence ratio are investigated. At 1800rpm and 10 compression ratio, cylinder pressure variations of 350 successive cycles of each mixture were recorded using a single-cylinder research engine. First of all, the raw data were processed and the optimized knock-free advance for each individual mixture was determined. Later on, the performance of all four mixtures in the corresponding optimized advance was explored. The results revealed that by increasing the amount of natural gas in the mixture, the CO pollutant reduced however the amount of HC initially increased which was followed by a decreasing trend. The amount of NO
x
had a direct relation with the appearance of the natural gas. In the lean-burn condition, a better performance was observed for G75 in comparison with G100 and the other mixtures.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
موتور اشتعال جرقهای,فقیرسوز,آلاینده,سوخت ترکیبی
نویسندگان مقاله
سیدکاظم یکانی |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
ابراهیم عبدیاقدم |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
فرهاد صادقمغانلو |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10995_9b41349de47e55fbce7f9365fb61fda0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات