این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۱۱۷۱-۱۱۸۵
عنوان فارسی
بررسی آزمایشگاهی پدیده تاختباد تکحلقه در کابلهای انتقال برق و تاثیر استفاده از روکشهای موضعی بهمنظور مقابله با آن
چکیده فارسی مقاله
تاختباد نوسان با دامنه زیاد و فرکانس کم کابلهای خطوط انتقال برق است که در اثر وزش باد بهصورت امواج ایستا با حلقههای تکی یا بیشتر در هر دهنه رخ میدهد. براساس دادههای میدانی، تعداد قابل توجهی از رخدادهای تاختباد بهصورت نوسانات تکحلقه اتفاق میافتد که در اثر آن نیروی دینامیکی قابل توجهی به دکلها وارد میشود. در این مقاله نتایج آزمایش تونل باد روی یک نمونه مقیاس شده خط انتقال برق شامل دو دهنه کابل تکی با در نظر گرفتن دو نوع مقره انتهای بسته و معلق و همچنین بارگذاری ایرودینامیکی یکنواخت و غیریکنواخت (با استفاده از تونل باد جریان آزاد) برای بررسی رفتار ایرودینامیکی کابلها در تحت تاثیر پدیده تاختباد ارایه شده است. سپس براساس شناسایی بحرانیترین حالت نوسان کابلها، راهکاری بر مبنای افزایش مقاومت خمشی آنها از طریق بهکارگیری روکشهای موضعی سختکننده پیشنهاد شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که بحرانیترین حالت نوسان کابلها در پدیده تاختباد، مربوط به نوسان تکحلقه است که در نتیجه اندرکنش بین کابلهای دهنههای مجاور تحت بارگذاری ایرودینامیکی غیریکنواخت و بهکارگیری مقرههای معلق رخ میدهد و طی آن نیرویهای دینامیکی وارد بر تکیهگاهها حدود 20% بیش از حالتی است که کابلها به دلیل اتصال انتهای بسته به دکلها به صورت دو حلقه نوسان میکنند. همچنین بهکارگیری روکشهای موضعی به اندازه 20% طول دهنه کابل باعث کاهش حدود 27% در نیروی دینامیکی وارد بر سازه نگهدارنده نسبت به حالت بدون روکش میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تاختباد،تونل باد،روکش موضعی،مدلسازی تحریفشده،بار ایرودینامیکی،مقره،
عنوان انگلیسی
Experimental Investigation of One-Loop Galloping in Power Transmission Conductors and the Effect of Local Covering to it's Alleviate
چکیده انگلیسی مقاله
Galloping is a large-amplitude, low frequency, wind-induced oscillation of overhead power transmission lines with one or multi loops of standing waves per span which occurs due to wind flow. Based on the field data, numerous galloping oscillations occurs in the form of one loop oscillation which whereby high dynamic loads are imported to the support structures. In this research, the results of wind tunnel tests have been performed on a two-span distorted scale model with an ice-accreted cross-section under uniform and non-uniform aerodynamic loadings. Dead-end and suspension insulators have been applied to the support points. Then, based on identifying the most critical state of the lines oscillation, a solution has been proposed based on increasing their bending strength through the application of hardening local covering. The results showed that the most critical state of the cables oscillation in the galloping is related to the one-loop oscillation, which occurs as a result of interactions between the cables of adjacent spans under uneven aerodynamic loading and the use of suspended insulators, and the dynamic forces applied to the supports are about 20% more than the :case when: the cables oscillate due to the dead-end connections attached to the support structure. Also, applying the local covering with a length of 20% of cable span leads to a 27% reduction in dynamic support reaction of one-loop galloping.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تاختباد,تونل باد,روکش موضعی,مدلسازی تحریفشده,بار ایرودینامیکی,مقره
نویسندگان مقاله
سعیدرضا صباغیزدی |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
مجتبی جمشیدی |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10953_34aa41c7317586952fa16ae924c1eaff.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات