این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۱۱۸۷-۱۱۹۷
عنوان فارسی
استفاده از نگاشت همدیس در حوزه برنامهریزی مسیر وسایل پروازی
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله روشی نوین برای طرحریزی مسیر و تعیین گذرگاههای قابل پرواز یک هواپیما براساس راهکار نگاشت همدیس معرفی میشود. در اینجا مساله طراحی گذرگاه پروازیِ ارتفاع پایین برای یک هواپیما مطرح شده است. در این مساله حفظ تلاش کنترلی برای کاهش ارتفاع و افزایش سرعت با محدودیت اجتناب از برخورد با موانع و عوارض زمینی، استراتژی اصلی این مانور عملکری است. در رویکرد ارایهشده سعی بر تبدیل فضای واقعی شامل موانع و عوارض زمینی که عموماً اطلاعات آن توسط نقشههای دیجیتالی ماهوارهای یا هوایی موجود است، به یک فضای مجازی شامل موانع هموارشده یا فاقد ارتفاع است. در این راستا از مفهوم نگاشتهای همدیس به عنوان یک ابزار ریاضیاتیِ تسهیلکننده برای این تبدیل فضای حل مساله بهره گرفته شده است. تبدیل فضای حل مساله تحت نگاشت یاد شده بهگونهای منجر به حل مسالهای متاثر از انعکاسِ دینامیک، معیار عملکرد و محدودیتهای ارتفاعی حقیقی روی فضای مجازی میشود. این نکته قابل توجه است که در طراحی مسیر گذر در فضای تبدیل یافته جدید، تاثیر موانع بر شکلدهی مسیر پروازی، به نوعی در معادلات بیانشده در فضای مجازی گنجانده میشود. نتایج مطالعات موردی و بهینهسازیهای عددی انجام پذیرفته با لحاظ موانع با اشکال هندسی دوبُعدی پایه نشانگر تطبیق مناسب نتایج با قواعد عملکردی پروازی است. روش پیشنهادی پتانسیل پیادهسازی در هر دو حالت برنامهریزی مسیر بهصورت برخط و خارج از خط را داراست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامهریزی مسیر،نگاشت همدیس،اجتناب از موانع و عوارض زمین،پرواز ارتفاع پایین،کنترل بهینه،
عنوان انگلیسی
Use of Conformal Mapping in the Field of Flying Vehicle Route Planning
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, a novel method for designing the flight paths of an aircraft is presented based on the concept of conformal mapping. Here, a low-altitude route-planning problem has been considered. In this problem, maintaining the control effort to reduce aircraft's altitude and increasing the speed with the limitations of Terrain Following (TF) and Terrain Avoidance (TA) issues, is the main strategy of this performance maneuver. In the proposed approach, attempts are made to convert the real space including terrains and obstacles, in which their data are provided using a digital elevation map, into a pseudo obstacle-free virtual space with no barriers and altitude constraints. In this regard, the concept of conformal mapping has been used as a facilitating mathematical tool for this problem-solving space transformation. The transformation of the problem-solving spaces under the mapping leads to solving the problem of dynamic reflection, the performance criterion, and the real altitude constraints in the virtual space. It is noteworthy that in designing a path in a newly converted space, the effect of barriers on the formation of flight routes is somehow included in the equations expressed in the virtual space. The results of multiple case studies and numerical optimizations performed for 2D geometrical terrains and obstacles show that the proposed approach is more consistent with the basic flight concepts as well as real-world applications.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برنامهریزی مسیر,نگاشت همدیس,اجتناب از موانع و عوارض زمین,پرواز ارتفاع پایین,کنترل بهینه
نویسندگان مقاله
امیررضا کوثری |
گروه مهندسی هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سیدایمان کسائی |
گروه مهندسی هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران
علیرضا رستمپور |
گروه مهندسی هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سهیل سیدزمانی |
پژوهشکده سامانههای ماهواره، پژوهشگاه فضایی ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10954_3dd8a1cf2431cc42c4ff267743988d2f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات