این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۴۰۳-۴۱۴
عنوان فارسی
تحلیل اندرکنش همزمان تلاطم گذرا سیال و دینامیک واگن ریلی مخزندار با استفاده از مدل عددی کوپلشده CFD-MBD
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله مدل عددی کوپلشده
CFD-MBD
برای ارزیابی دقیق رفتار واگن ریلی مخزندار حامل سیال معرفی شده است. پاسخ ارتعاشاتی واگن براساس مدل دینامیکی چندجرمی
(MBD)
سهبعدی شامل اجزای بدنه، دو بوژی و چهار مجموعه چرخ و محور با 19درجه آزادی به روش رانگکوتا مرتبه چهار به دست آمده است. مدل تلاطم گذرا سیال داخل مخزن با استفاده از روش دینامیک سیال محاسباتی
(CFD)
ترکیبشده با تکنیک حجم سیال
(VOF)
بهمنظور حل معادلات ناویر- استوکس و ردیابی سطح آزاد سیال آنالیزشده است. راستیآزمایی نتایج عددی با استفاده از دادههای آزمایشگاهی انجام شده است. سپس با توسعه فرآیند عددی کوپلکردن مدلهای
CFD
و
MBD
، اندرکنش همزمان تلاطم گذرا سیال و دینامیک واگن در نظر گرفته شده است. با مطالعه پارامتری روی حجم پرشوندگی، شکل سطح مقطع مخزن و لزجت سیال مشخصههای دینامیکی واگن مخزندار نیمهپر در شرایط ترمزگیری استخراج شده است. نتایج نشان میدهد افزایش حجم پرشوندگی، دامنه نوسان مرکز مختصات گرانش سیال را کاهش میدهد. کمترین دامنه تلاطم سیال در حجم پرشوندگیهای مختلف مربوط به سطح مقطع بیضی اصلاحشده است. لزجت سیال تاثیر ناچیزی بر نیروی تلاطم طولی و مسافت توقف واگن مخزندار نیمهپر دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واگن مخزندار نیمهپر،دینامیک سیالات محاسباتی،دینامیک چندجرمی،رانگکوتا مرتبه چهار،مدل کوپلشده،ترمزگیری،
عنوان انگلیسی
Simultaneous Interaction Analysis of Transient Fluid Slosh and Railway Tank Wagon Dynamics using the CFD-MBD Numerical Coupled Model
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, the CFD-MBD numerical coupled model has been proposed for an accurate evaluation of the behavior of the partially filled railway tank wagon. The vibration response of the wagon has been obtained by the fourth-order Runge-Kutta method based on the three-dimensional multibody dynamic (MBD) model with 19 degrees of freedom comprising car-body, two bogies, and four wheel-sets. The model of transient fluid sloshing inside the tank has been analyzed using the computational fluid dynamics (CFD) method combined with the volume of fluid (VOF) technique for solving the Navier-Stokes equations and tracing the fluid free surface, respectively. Validation of the numerical results has been carried out using experimental data. Then, the simultaneous interaction of the transient fluid slosh and the wagon dynamics has been considered through the development of the numerical process of coupling CFD and MBD models. The dynamic characteristics of a partially filled tank wagon have been derived in braking conditions using parametric study on the filled-volume, tank cross-section shape, and fluid viscosity. The results indicate that the filled-volume increase decreases the amplitude of the fluid's center of gravity coordinate. The lowest fluid slosh in the different filled-volumes has been related to the modified-oval cross-section. The fluid viscosity has a slight effect on the longitudinal fluid slosh force and the stopping distance of the railway tank wagon.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
واگن مخزندار نیمهپر,دینامیک سیالات محاسباتی,دینامیک چندجرمی,رانگکوتا مرتبه چهار,مدل کوپلشده,ترمزگیری
نویسندگان مقاله
احمد رحمتیعلایی |
گروه مهندسی ماشینهای ریلی، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
مجید شهروی |
گروه مهندسی ماشینهای ریلی، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
مسعود صمدیانزکریا |
گروه مهندسی خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10885_647bcdf6eebea283efd1b1e430d3b25f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات