این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک مدرس، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۰۷-۱۱۶

عنوان فارسی مدل جدید برای پیش‌بینی نرخ سوزش فرسایشی در موتور سوخت جامد
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر یک مدل جدید برای محاسبه‌ نرخ سوزش فرسایشی در موتورهای سوخت جامد پیشنهاد شده است. این مدل در واقع اصلاح‌شده‌ مدل وانگ است و مهم‌ترین تغییری که در آن اعمال شده افزودن اثر تغییر فشار بر نرخ سوزش فرسایشی است. علاوه بر این برای محاسبه‌ گرادیان سرعت روی سطح سوزش در کدهای یک‌بُعدی، روابطی که تاثیر تراکم‌پذیری جریان، دمش گاز و زبری سطح در آن لحاظ شده است، ارایه شدند. برای ارزیابی مدل از نتایج تست یک موتور آزمایشگاهی ساخته شده در این تحقیق استفاده شد. در ضمن برای مقایسه کارآیی و دقت این مدل نسبت به سایر مدل‌های موجود، از شش مدل سوزش فرسایشی دیگر که در مقالات موجود است در شبیه‌سازی موتور آزمایشی استفاده شد. مقایسه‌ نتایج این شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهد که مدل حاضر دارای دقت بهتری نسبت به مدل‌های دیگر است. مزیت واردکردن تأثیر فشار در مدل وانگ نیز نشان داده شده است. از مزایای مدل ارائه شده آن است که برخلاف مدل‌های معروفی مانند مدل لنویر- روبیلارد ضرایب تجربی وابسته به هندسه‌ و نوع سوخت در آن وجود ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوزش فرسایشی،رابطه‌ نیمه‌تجربی نرخ سوزش،بالستیک داخلی،شبیه‌سازی شبه یک‌بعدی،

عنوان انگلیسی A New Model to Predict Erosive Burning in Solid Rocket Motor
چکیده انگلیسی مقاله In the present research, a new model is presented to predict the burning rate of a solid rocket motor (SRM) in the presence of erosive burning phenomenon. This model is based on the Wang model and the major modification is adding the pressure change in the erosive burning rate. In addition, the necessary relations needed to calculate the velocity gradient on the propellant surface in a one-dimensional internal ballistics code was presented. To assess the new model, the test results of a laboratory motor designed in this research were used. Also, to compare the performance and accuracy of this model with the other models, this motor was simulated with the presented model and the six available models. The results of the comparison indicate that the new model has better accuracy than the other models. The advantage of introducing the pressure effect in the Wang model has been shown. Another advantage of the new model is that this model doesn’t have any experimental constants dependent on the propellant composition or grain dimensions which is a common defect in popular models such as Lenoir-Robillard model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سوزش فرسایشی,رابطه‌ نیمه‌تجربی نرخ سوزش,بالستیک داخلی,شبیه‌سازی شبه یک‌بعدی

نویسندگان مقاله سجاد غدیری |
پژوهشکده‌ سامانه‌های حمل‌ و نقل فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران، تهران، ایران

علیرضا محمدی |
پژوهشکده‌ سامانه‌های حمل‌ و نقل فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران، تهران، ایران

محمد‌ فراهانی |
دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://mme.modares.ac.ir/article_10857_4237db14d34256c08634feab1525a611.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات