این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۱۲، صفحات ۲۸۵۷-۲۸۶۳
عنوان فارسی
بررسی تاثیر فلپگارنی روی مقدار ضریب بالاروندگی ایرفویل با استفاده از روش تحلیل آزمایشها
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله با کمک شبیهسازی در نرمافزار تحلیل سیالاتی فلوئنت تاثیر تغییر پارامترهای فلپگارنی از قبیل تغییر زاویه حمله، عدد رینولدز، زاویه و ارتفاع فلپ و محل قرارگیری آن از لبه فرار روی ضریب بالاروندگی یک ایرفویل متقارن مورد بررسی قرار میگیرد. مدلسازی به صورت 2بعدی است و مدل آشفتگی استفاده شده k_ε در نظر گرفته شده است. همچنین با استفاده از روش تحلیل آزمایشها به کمک مدل حذف رگرسیون پسگرد که یک روش آماری برای انتخاب جملات مدل و ترمهای خطای برآورد شده است، مقدار ضریب بالاروندگی به صورت تابعی از پارامترهای موثر معرفی میشود. با استفاده از تابع به دست آمده میتوان مقدار ضریب بالاروندگی ایرفویل را تعیین و پیشبینی نمود. مقادیر عددی حاصل از تابع ضریب بالاروندگی منتج از روش تحلیل آزمایشها همخوانی خوبی با سایر مقالات معتبر دارد. نتایج نشان میدهد که در یک زاویه حمله ثابت، با افزایش طول فلپگارنی مقدار ضریب بالاروندگی افزایش مییابد و از سوی دیگر در ارتفاع فلپگارنی ثابت، با افزایش زاویه حمله این مقدار کاهش مییابد. علاوه بر این با افزایش فاصله محل قرارگیری فلپگارنی از لبه فرار ایرفویل در زاویه 90درجه و ارتفاع 1/5% و همچنین افزایش عدد رینولدز در یک فلپگارنی با طول ثابت، ضریب بالاروندگی افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایرفویل،ضریب بالاروندگی،فلپگارنی،روش تحلیل آزمایشها،
عنوان انگلیسی
Effect of Gurney Flap on Airfoil Lift Coefficient by Design of Experiment (DOE) Method
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, the effect of the Gurney flap parameters such as the angle of attack, Reynolds number, angle and height of the flap and its location from the escape edge on the lift coefficient of a symmetric airfoil is considered with the help of simulation in computational fluid dynamic software of Fluent. The turbulence model k-ε is used for the two-dimensional domain. Also, the value of the lift coefficient is introduced as a function of effective parameters by the design of experiment (DOE) method and using the backward elimination regression model which is a statistical method for selecting the model and estimated error terms. The value of the airfoil lift coefficient can be determined and predicted by the obtained function. The numerical values derived from the function of the lift coefficient resulted from the design of experiment method are in good agreement with other valid papers. The results show that at the constant attack angle by increasing Gurney flap height, lift coefficient increase. On the other hand, at the constant height of the Gurney flap, this coefficient decreases with increasing angle of attack. Moreover, the lift coefficient increased by increasing the distance of the Gurney flap from the airfoil escape edge at a 90-degree angle and 1.5%, as well as increasing the Reynolds number at a constant height of a Gurney flap.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ایرفویل,ضریب بالاروندگی,فلپگارنی,روش تحلیل آزمایشها
نویسندگان مقاله
محمداحسان کاظمیان |
گروه مکانیک، دانشکده فنی مهندسی، مجتمع آموزش عالی بم
امیرحسین کاظمیان |
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
سیدمحمد جعفریان |
گروه مکانیک، دانشکده فنی مهندسی، مجتمع آموزش عالی بم
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10824_71c8cbcdd07bf9b78680c29f159509c5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات