این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۱۲، صفحات ۲۹۰۷-۲۹۱۶
عنوان فارسی
مطالعه تاثیر تعداد پرهها بر عملکرد یک توربینگاز محوری
چکیده فارسی مقاله
در مقاله حاضر به بررسی تاثیر تعداد پرههای یک توربین گازی محوری دو طبقه بر عملکرد آن با استفاده از روشهای عددی پرداخته شده است. توربین گازی مدل
F5
شرکت جنرال الکتریک انتخاب شده و مشخصات هندسی این مدل در مطالعه حاضر ایجاد و لحاظ شده است. برای این هدف ابتدا هندسه پرههای توربین با ابعاد واقعی و فضای عبوری سیال، بین پرهها، به صورت مجزا ایجاد شده و سپس هندسه ایجاد شده شبکهبندی شده است. در نهایت پس از قراردادن پرههای شبکهبندی شده در کنار هم و ایجاد مدل نهایی توربین در نرمافزار
Ansys CFX
، معادلات سهبعدی پیوستگی، اندازه حرکت و انرژی در حوزه محاسباتی حل میشود. اثرات دیواره بر جریان آشفته با استفاده از مدل آشفتگی انتقال تنش برشی محاسبه شده است. قبل از هر گونه تغییری در توربین اصلی ابتدا مطالعه عددی روی آن انجام شده و نتایج بهدستآمده با نتایج تجربی که از نیروگاه داده شده مقایسه شد که تطابق خوبی را نشان میدهد. سپس به منظور بررسی تاثیر تعداد پرههای توربین بر عملکرد آن در هر گام تعداد پرههای یک ردیف از چهار ردیف پرههای توربین مورد پژوهش تغییر داده شده و بررسیها روی توربین تغییر یافته انجام میشود. در ادامه برای بررسی اثر تغییر ایجاد شده بر عملکرد توربین نتایج بهدستآمده از حل مساله فوق با مدل اصلی مقایسه شده است. نتایج بهدستآمده افزایش 0/83% توان تولیدی و افزایش 0/81% بازده توربین را برای افزایش تعداد پرههای استاتور ردیف دوم از 62 به 71 پره نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعداد پره،توربین محوری،توان تولیدی،بازده توربین،
عنوان انگلیسی
Effect of Number of Blades on Performance of an Axial Gas Turbine
چکیده انگلیسی مقاله
In the present work, the effects of blades number on the performance of two stages axial gas turbine have been investigated numerically. Geometry characteristics of the gas turbine have been chosen based on the F5 model of General Electric Company. First, the blades geometry and fluid passages are initially generated due to the real dimensions of the turbine and the generated geometry is networked. Then, the final model of the turbine is generated by gridding blades which set beside each other. Then, Ansys CFX software is used to solve the 3D Navier-Stokes equations in the generated computational domain. The shear stress transport turbulence model has been employed in order to determine the wall effects on the turbulent flow. Before any change in the main turbine, a numerical study was performed and a comparison was conducted between the numerical results and experimental results measured in the power station which the results show a good level of agreement between them. The number of blades of each row has been changed in order to investigate the effects of blade number on the turbine efficiency. The results show that the power generation of the turbine and its efficiency are increased by 0.83% and 0.81%, respectively by an increase in the number of second-row stator blades from 62 to 71 blades.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تعداد پره,توربین محوری,توان تولیدی,بازده توربین
نویسندگان مقاله
علی اکبرزاده |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی شهید نیکبخت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
محمد حسین شفیعیمیم |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه بزرگمهر قائنات، قاین، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10829_3dcbcb0143662c08560539b64fab63f5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات