این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۱۲، صفحات ۲۹۵۵-۲۹۶۴
عنوان فارسی
تحلیل ارتعاشات آزاد غیرخطی ورق کامپوزیت در بدنه قطارهای پرسرعت
چکیده فارسی مقاله
تحلیل ارتعاشات ورق از موضوعات مهم در زمینه طراحی بدنه واگن قطار پرسرعت است. سازه مورد استفاده در بدنه واگن قطار تحت بارهای دینامیکی قرارمیگیرند، به همین خاطر تحلیل ارتعاش آن و به دست آوردن میزان خیز و خمش سازه در طراحی آن مورد اهمیت است. ورق مورد استفاده در بدنه واگن قطار پرسرعت از نوع کامپوزیت است. ورق کامپوزیتی به خاطر مزایای زیاد نسبت به سایر ورقها همچون وزن کم، استحکام بالا و چه از لحاظ صرفه اقتصادی مورد توجه هستند. در این مقاله به تحلیل ارتعاشات آزاد غیرخطی ورق بدنه واگن مورد استفاده در قطارهای پرسرعت پرداخته شده است. ابتدا ورق ساندویچی سه لایه مورد استفاده در بدنه واگن قطارهای پرسرعت را به یک ورق تک لایه ارتوتروپیک معادل تبدیل کرده و معادلات حرکت ورق ارتوتروپ معادل را با استفاده از تئوری ون- کارمن مدل و از روش گالرکین حل شده و فرکانسهای غیرخطی چهار مود اول سیستم را با استفاده از روشهای
VIM
و حل عددی به دست آمده است، در پایان نیز اثر پارامترهای مختلف ورودی مساله روی فرکانسهای غیرخطی 4 مود اول بررسی شده است. از مقایسه فرکانسهای طبیعی به دست آمده از روش
VIM
با شرایط اولیه نزدیک به صفر نسبت به ارتعاشات خطی اختلاف کمتر از 0/1% مشاهده میشود. از نتایج حاصل شده مشاهده میشود که با افزایش مدول الاستیسیته رویه و افزایش ضخامت رویه و هسته ورق ساندویچی فرکانسهای طبیعی افزایش مییابند. همچنین به دلیل غیرخطیبودن معادلات ارتعاشی ورق، با افزایش شرایط اولیه، فرکانسهای طبیعی افزایش مییابند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتعاشات آزاد غیرخطی،بدنه واگن قطارهای پرسرعت،ورق ارتوتروپیک معادل،روش VIM،
عنوان انگلیسی
Nonlinear Free Vibration Analysis of Composite Plate in Car Body of High Speed Trains
چکیده انگلیسی مقاله
Vibration analysis of the plate is an important topic in high-speed train body design. Because of the dynamic loads on plates which are used in the wagon body of the train, vibration analysis and determination of the amount of deflection and bending of the structure is important in wagon design. A plate which is used in the high-speed train is composite plate. Composite plates are considered because of many advantages relative to the other plates, such as low weight, high strength and cost-effective. In this paper, the nonlinear free vibration analysis of the used plate in the wagon body of high-speed trains has been presented. First, a three layers sandwich plate used for car body of high-speed trains has been transformed into a single layer equivalent orthotropic plate. Von-Karman theory and the Galerkin method have been employed to solving the equations of motion of the equivalent orthotropic plate. The nonlinear natural frequencies of the first four modes of the system have been determined using the numerical and variational iteration methods (VIM). Then the effect of different parameters on the value of nonlinear frequencies of the first four modes has been studied. The Difference lower than 0.1% is observed between the determined natural frequencies by VIM, with initial condition limited to zero, and natural frequencies determined by linear vibration. The results show that natural frequency is increased by increasing elasticity modulus of the face, the thickness of the core and the thickness of the face of the sandwich plate. In addition, because of nonlinearity of plate vibration equations, natural frequencies of composite plate are increased by increasing initial condition.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارتعاشات آزاد غیرخطی,بدنه واگن قطارهای پرسرعت,ورق ارتوتروپیک معادل,روش VIM
نویسندگان مقاله
رضا نظامی |
گروه مهندسی ماشینهای ریلی، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
محسن غضنفری |
گروه مهندسی ماشینهای ریلی، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10834_a88b54fca0a44ef1107ea82d6f497f07.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات