این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۱۱، صفحات ۲۶۶۷-۲۶۷۷
عنوان فارسی
بررسی تاثیرپذیری راندمان ایرواستاتیکی نسبت به توزیع ضخامت پره توربین توربوشارژ
چکیده فارسی مقاله
ضخامت پرههای توربین توربوشارژر به دلیل بلاکیج و افتهای انتهایی پره محدود میشود و از طرفی به دلیل بارهای آیرودینامیکی در معرض آسیب است. طراحی مناسب پره نیازمند شناخت تمامی بارهای وارده بر پره است. بنابراین نیروی وارده از طرف سیال به پره باید محاسبه شود. اگرچه که ضخیمکردن پره منجر به مقاومت بیشتر در مقابل شکست و ترک میشود ولیکن این امر تاثیر زیادی بر راندمان و اغتشاشات جریان و بارگذاری آن میشود. بنابراین بهترین راه انتخاب ضخامت بهینه مطالعه ایرواستاتیکی و آیرودینامیکی پره در ضخامتهای گوناگون برای نقاط مختلف آن است. این مقاله نتایج چگونگی و علت تغییرات راندمان به دلیل تغییر ضخامت لبه ورودی و خروجی، نوک و پایه پره، ضخامت ماکزیمم و محل آن و شکل لبه انتهایی را در یک توربین جریان مخلوط توربوشارژر با ورودی دو گانه شرح میدهد. وجود حلزونی دوگانه منجر به هم پوشانی کمتر پالسهای شارژ ورودی به توربوشارژر و نهایتاً استفاده بهینه از انرژی جنبشی گازهای خروجی از موتور میشود. در این نوع توربوشارژر علاوه بر اینکه جریان ورودی به هر 180درجه روتور متفاوت است، توزیع جریان هر گذرگاه نیز با دیگری متفاوت است بنابراین برای مطالعه جریان نیاز به مدلسازی کل توربین است. آنالیز بر همکنش سیال و جامد روی پره توربین توسط مدلسازی جریان با
CFD
و مدلسازی پره توسط
FEA
و سپس کوپلینگ نتایج در نرمافزار
CFX
ANSYS
انجام شده است
.
صحهگذاری توربین مبنا براساس نتایج آزمایشگاهی توربوشارژر امتحان شده در دانشگاه امپریال کالج انجام گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توربین جریان مختلط،توربوشارژر ورودی دوگانه،توزیع ضخامت،برهمکنش سیال و سازه،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Blade Thickness Distribution on the Turbocharger Turbine Aerostatic Performance
چکیده انگلیسی مقاله
Turbocharger turbine blade thickness is restricted by blockage and trailing edge losses and it is exposed to damage due to aerodynamic loads. Proper designing of the blade needs to full recognition of loads on the blade. Therefore, the force from the fluid to the blade should be calculated. Although, thickening the blade results to the more resistance to fracture and cracks, but it affects the aero-structural performance of each section of the blade differently. So, turbocharger turbine blades are exposed to pulsating flow which should be considered in thickness distribution selection. This article reports a comprehensive fluid-solid interaction study of the turbine blades with different thickness distribution which could beneficially investigates the effect of each part thickness on the aerostatic efficiency. Leading edge and trailing edge thickness, maximum thickness and its location, trailing edge shape, hub, and tip blade thickness were the variables which their effects were investigated. Using dual turbocharger turbines leads to lower dissipation of kinetic energy of pulsating charge from the engine. In such turbines, each sector of rotor accepts a different charge from upper and lower entries. The flow distribution of every passage is the difference from the others. Therefore, to the evaluation of the flow, modeling of the entire turbine is needed. 3D CFD model in ANSYS CFX for fluid side and an FEA model in ANSYS Static Structural module for the blade structural responses were used then the results were coupled. Validation was performed by reference to experimental data carried out in imperial college London on a dual turbocharger turbine.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
توربین جریان مختلط,توربوشارژر ورودی دوگانه,توزیع ضخامت,برهمکنش سیال و سازه
نویسندگان مقاله
محمد حسن شجاعی فرد |
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
آزاده ساجدین |
دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
ابوالفضل خلخالی |
دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10806_15be17f661aba4f992315c9d814883b4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات