این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۱۱، صفحات ۲۶۷۹-۲۶۸۷
عنوان فارسی
بررسی عددی تاثیر حرکت قطار درون تونلهای زیرزمینی قطار شهری بر عملکرد سیستم تعویض هوا با مقایسه حالت فن روشن و خاموش
چکیده فارسی مقاله
سیستم مترو به عنوان سیستم حمل و نقل عمومی امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع سیستم یکی از پرمصرفرین سهم مصرف انرژی در آن به جز مصارف جابجایی مسافران، مربوط به سیستم تهویه تونل و ایستگاه است. در این پژوهش، حرکت قطار درون چهار ایستگاه و تونلهای بینابین از سیستم قطار شهری زیرزمینی مدلسازی شده است. مدل تونل و ایستگاهها با درنظرگرفتن مواردی مثل سالن بلیت، راه پلهها، سکوی تردد مسافران و سیستم تهویه شبیهسازی شده است. ابتدا صحت حل عددی با مقایسه با نتایج آزمایشگاهی منتشرشده در پژوهشهای قبلی بررسی شده، سپس میدان جریان ناشی از حرکت قطار در تونل و ایستگاهها در حالتهای فن روشن و فن خاموش محاسبه و مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد که حرکت قطار بر میدان جریان در اطراف بازشدگی فنها و نیز دریچههای تهویه سقف سکو تاثیر گذار بوده وعملکرد سیستم تعویض هوای طراحی شده را به شدت تغییر میدهد. علاوه بر این میدان جریان در کل تونل و ایستگاهها به طور کامل متاثر از حرکت قطار و اثر پیستونی ناشی از آن است. حرکت قطار سبب میشود که مقدار دبی تبادلشده از دربهای ورودی ایستگاه و نیز دبی تبادل شده بین هر ایستگاه و تونل اصلی تقریباً به ده برابر حالت پایا برسد. همچنین جریان هوایی که از حرکت قطار نشات می-گیرد چندین برابر جریان هوایی است که از عملکرد سیستم تعویض هوا به وجود میآید. بنابراین استفاده بهینه از اثر پیستونی میتواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیستم قطار شهری زیر زمینی،سیستم تعویض هوا،مقایسه فن روشن و خاموش،اثر پیستونی،مدلسازی عددی،
عنوان انگلیسی
Numerical Analysis of the Effect of Train Movement Inside Underground Subway Tunnels on the Air-Exchange Systems by Comparing Fan-Off and Fan-On Conditions
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, metro system is widely used for public transportation. Its regular operation consumes large amounts of electrical energy in comparison to other urban systems, while a considerable part of its non-traction energy is consumed for air exchange and ventilation of tunnels and stations. In this research, the train movement inside the four stations and connecting tunnels of underground subway system is simulated. The tunnel and station models contain important units such as ticket hall, staircases, platforms and ventilation systems. The numerical model is validated by comparing the results with the experimental data available in the literature. The flow field inside the tunnel and stations induced by the train movement is calculated and compared in fan-off and fan-on conditions. The results show that the train movement changes the flow direction around the fans and grille openings and can severely affect the air-exchange performance. The flow field inside the tunnels and stations is completely dependent on the piston effect caused by the train movement. Because of the train movement, the volume OF flow exchange through station entrances, and also through station and tunnel inlets becomes ten times of that on the steady state condition with the stationary train. Also the air flow induced by the train movement is much higher than the flow generated by the air-exchange system. Therefore, the optimal use of the piston effect has a significant effect on reducing the energy consumption.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سیستم قطار شهری زیر زمینی,سیستم تعویض هوا,مقایسه فن روشن و خاموش,اثر پیستونی,مدلسازی عددی
نویسندگان مقاله
طاهره ایزدی |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
مظفرعلی مهرابیان |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
امید ابوعلی |
گروه حرارت و سیالات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10807_0a1f118f6a35259a787100f3459aefbf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات