این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۱۰، صفحات ۲۴۴۳-۲۴۵۳
عنوان فارسی
تأثیر هندسه بافتهای سطح پوسته بر شاخصهای عملکرد حالت پایدار یاتاقانهای ژورنال هیدرودینامیکی
چکیده فارسی مقاله
بهبود شاخصهای رفتاری یاتاقانهای ژورنال روغنی با توجه به توسعه فزاینده بهکارگیری آنها به عنوان تکیهگاه اجزای دوار در ماشینآلات صنعتی از اهمیت ویژهای برخوردار است. ایجاد ناهمواریهای (بافت) منظم با هندسه متنوع در سطح داخلی پوسته یاتاقان از جدیدترین روشهای پیشنهادی محققان حوزه روانکاری برای ارتقای کارآیی یاتاقانهای ژورنال هیدرودینامیکی است. در پژوهش حاضر، مقایسه عملکرد یاتاق انهای ژورنال مدور با بافتهای مکعبی، استوانهای و بیضیگون با عمقهای متغیر با چینش در نواحی مختلف پوسته ارزیابی شدهاست. به این منظور معادله رینولدز حاکم بر روانکاری هیدرودینامیکی یاتاقانهای ژورنال روغنی با توجه به تغییرات ضخامت فیلم روانکار، متأثر از هندسه، عمق و محل ایجاد بافتها، اصلاح و به کمک روش حل عددی اجزای محدود، با فرض شرط مرزی رینولدز برای تعیین محدوده کاویتاسیون، بررسی شده است. پس از استخراج پروفیل فشار توزیعی در فیلم سیال روانکار، پارامترهای عملکرد حالت پایدار یاتاقانهای مورد ارزیابی با بافتهای متفاوت، محاسبه و مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج گویای آن است که ایجاد بافت با هر نوع شکل هندسی سبب کاهش مقادیر فشار در فیلم سیال روانکار و تغییر در پارامترهای عملکرد یاتاقان میشود. قرارگیری بافتها در محدوده متناظر با فشار ماکزیمم، از بروز تغییرات قابل ملاحظه مولفههای عملکرد و قرارگرفتن آنها در ناحیه فیلم روانکار کاویتهشده از تأثیر قابل چشمپوشی بافتها بر عملکرد مجموعه حکایت دارند. همچنین نتایج نشان دهنده آنست که اختلاف در پارامترهای عملکرد یاتاقانهای دارای بافتهای کم عمق با هندسههای مورد ارزیابی، قابل ملاحظهتر بوده و با افزایش گودی بافتها، تأثیر شکل هندسی بر عملکرد مجموعه تضعیف خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هندسه بافت،یاتاقان ژورنال هیدرودینامیکی،عملکرد استاتیکی،روش حل عددی اجزای محدود،
عنوان انگلیسی
Effect of Shell Surface Texture Geometry on the Steady State Performance Indexes of Hydrodynamic Journal Bearings
چکیده انگلیسی مقاله
Improvement of behavioral indicators of oil journal bearings has particular importance due to the increasing development of their application as support of rotary components in industrial machinery. Creation of regular roughness (texture) with various geometries on the inner surface of a bearing shell is one of the newest methods proposed by the lubrication researchers to enhance the performance of the hydrodynamic journal bearings. In this study, the comparison of the performance of circular bearings with variable cubic, cylindrical and ellipsoid textures of different depths arranged in a different zone of the shell has been evaluated. For this purpose, the governing Reynolds equation on hydrodynamic lubrication of oil journal bearing was modified considering the changes of the film thickness affected by the geometry and position of the textures. This equation was solved by finite element numerical method, applying the assumption of the Reynolds boundary condition for determining cavitation zone. After obtaining the lubricant pressure profile, the parameters of steady-state performance of the bearing with different texture types were calculated and compared together. Results indicate that the creation of textures with any geometry reduces the lubricant pressure and changes the parameters of the bearing performance. Also, the placement of textures in the maximum pressure area leads to significant changes in performance components while their positioning in the lubricant cavitation region has a weak effect on the bearing behavior. Further, the results show that the difference in characteristics of bearing performance with shallow textures is more considerable and with the increase of textures depth the effect of geometry form on the performance will be reduced.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هندسه بافت,یاتاقان ژورنال هیدرودینامیکی,عملکرد استاتیکی,روش حل عددی اجزای محدود
نویسندگان مقاله
ابوالفضل رسولی زاده شورکی |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران
اصغر دشتی رحمتآبادی |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران
مهدی زارع مهرجردی |
دانشکده مهندسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10783_b65a5e8cbcc123bc1f0f3e4a0960c96f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات