این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۱۰، صفحات ۲۵۱۱-۲۵۲۱
عنوان فارسی
توسعه مدل آیروالاستیک هواپیمای کامل برای بررسی اثر انعطافپذیری بر ضرایب دینامیک پروازی آن
چکیده فارسی مقاله
هواپیماهای بدون سرنشین که اغلب سبک و انعطافپذیرند از جمله وسایل پرنده پرکاربرد در سالهای اخیر هستند که بسیار مورد توجه طراحان حوزه هوافضا قرار گرفتهاند. نکته مهم در مورد طراحی این پرندهها تاثیر متقابل تغییر شکلهای سازه و بارهای آیرودینامیکی است یعنی انعطافپذیر بودن پرنده سبب میشود حین اعمال بارهای آیرودینامیکی تغییر شکلهایی در پرنده ایجاد شود که سبب تغییر در ضرایب و مشتقات آیرودینامیکی آن خواهد شد. در پژوهش حاضر اثر انعطافپذیری سازه بر مشتقات آیرودینامیکی استاتیکی و دینامیکی و به ویژه پایداری عرضی پرنده، مورد مطالعه قرار گرفته و مدلی برای محاسبه سریع این ضرایب معرفی شده است. این مدل براساس روش آیرودینامیک سریع و تیر الاستیک است و برای پرنده کامل و نامقید ارائه شده است. تحلیل سازه با روش مودال و با استفاده از شکل مودهای تیر (با روش اجزا محدود) و محاسبات آیرودینامیکی با روش پنل سهبعدی (ترکیب چمشه و دابلت) انجام شده و معادلات آیروالاستیک پرنده کامل بهصورت همگیر و برحسب عملگرهای ماتریسی توسعه داده شده است. در انتها پس از صحتسنجیهای انجامشده، برای یک هواپیمای بدون سرنشین، تاثیر انعطافپذیری بر مشتقات در دو حالت مطالعه شده است. در یک حالت ضریب بار لیفت تغییر کرده و پس از تریم کردن پرنده، مشتقات مختلف محاسبه شده است. در حالت دیگر، با تغییر طول بال، مشتقات پرنده به ازای مقادیر مختلف نسبت منظری محاسبه شده است. نتایج نشان میدهد که انعطافپذیری پرنده مورد مطالعه میتواند تا چند ده برابر حالت صلب، افزایش در برخی مشتقات عرضی پرنده ایجاد کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آیروالاستیسیته،پایداری،پرنده بدون سرنشین بلند پرواز،مشتقات آیرودینامیکی،پرنده انعطافپذیر،
عنوان انگلیسی
Developing an Aero-Elastic Model of a Full Aircraft to Study the Effect of Flexibility on its Flight Dynamics Derivatives
چکیده انگلیسی مقاله
Flexible and lightweight unmanned aerial vehicles (UAVs) have shown their widespread applications in recent years and hence attracted so much attention of various aerospace communities. Due to their high flexibility, the interactions of aerodynamic loading and structure deformations are the dominant factor in their design process. Aerodynamic causes a set of deformations in the structure which consequently alters aerodynamic coefficients. In the current study, the effect of UAV flexibility on aerodynamic derivatives and lateral stability of the vehicle was investigated and an efficient method is proposed to provide an accurate estimation of the aerodynamic coefficients. This method is based on fast aerodynamic calculations as well as the formulation of elastic beams and is given for a full free-free airplane. Vehicle analysis is conducted by using the Modal beam formulation (through finite element mode shapes) and aerodynamic calculations based upon the 3D panel method (source–doublet combination). The final aero-elastic coupled formulation the whole system is also given in terms of matrix operators. Verification studies are conducted for a special type of UAV and flexibility effects on derivatives are evaluated in the two states. In a first evaluation, the lift load factor is altered and after trimming the airplane, various aerodynamic derivatives are computed while in the second evaluation, with varying the wingspan length, the aerodynamic derivatives are obtained at each aspect ratio of the wing. Results show that flexibility can enhance some of the stability derivatives of the UAV up to several times.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آیروالاستیسیته,پایداری,پرنده بدون سرنشین بلند پرواز,مشتقات آیرودینامیکی,پرنده انعطافپذیر
نویسندگان مقاله
محمدرضا برهان پناه |
دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران
روح اله دهقانیفیروز آبادی |
دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10790_b68eb47b723acff9cffbe736b3d86437.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات