این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۹، صفحات ۲۱۲۱-۲۱۲۸
عنوان فارسی
مدلسازی تلاطم سوخت در یک فضاپیما و کنترل آن بهوسیله روش کنترل فعال با استفاده از کنترل غیرخطی
چکیده فارسی مقاله
تلاطم سوخت یکی از مهمترین عوامل در برهمخوردن وضعیت فضاپیما از حالت مطلوب در مانور مداری است. بنابراین کنترل این پدیده از اساسیترین مسائل در کنترل وضعیت به حساب میآید. دو نوع روش کنترلی فعال و غیرفعال برای کنترل تلاطم وجود دارد که با توجه به جوابدهی بهتر کنترل فعال در کنترل همزمان تلاطم و وضعیت فضاپیما، اغلب از کنترل فعال استفاده میشود. برای این منظور در ابتدا باید دینامیک تلاطم را مدل کرد. در این مقاله، دینامیک تلاطم بهوسیله مدل چندآونگی توصیف شده و معادلات دینامیک ترکیبشده فضاپیما و تلاطم به دست آمده است. در مدل ارائهشده، آونگها بهطور آزادانه میتوانند در فضای سهبعدی حرکت کنند و این موضوع باعث میشود که مدل به واقعیت نزدیکتر باشد. معادلات دینامیک ترکیبشده فضاپیما و تلاطم، غیرخطی هستند، بنابراین برای کنترل وضعیت در حالت واقعیتر باید از روش کنترل غیرخطی استفاده کرد. در این مقاله برای این منظور ابتدا دو تابع نامزد لیاپانوف پیشنهاد شده است و پس از آن با استفاده از این توابع کنترلرها به دست آمدهاند. تأثیر کنترلرهای بهدستآمده بر وضعیت فضاپیما و آونگها با انجام یک شبیهسازی نشان داده شده است. نتایج شبیهسازی نشان از عملکرد مناسب کنترلرهای طراحیشده دارند، اگرچه تفاوت اندکی در پاسخگویی دو کنترلر نسبت به یکدیگر دیده میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدلسازی تلاطم،مدل سهبعدی،کنترل فعال،کنترل تلاطم،
عنوان انگلیسی
Modeling of Fuel Sloshing in a Spacecraft and Control it by Active Control Method Using Nonlinear Control
چکیده انگلیسی مقاله
Fuel sloshing is one of the most important factors in disturb attitude of the spacecraft from desire in orbital maneuver. So, controlling this phenomenon is a critical problem in attitude control. There are active and passive control methods to control fuel sloshing. Active method has better responses to control fuel sloshing and its effect on attitude of the spacecraft in the same time; so, mostly this method is used. For this aim, it is necessary to model slosh dynamic. In this paper, slosh dynamic is modeled by a multi-pendulum model, and, then, coupled equations of the spacecraft and fuel slosh dynamic are derived. In the presented model, pendulums can move freely in 3D atmosphere, and this matter makes presented model closer to real. Coupled equations of the spacecraft and fuel slosh dynamic are nonlinear. Therefore, nonlinear control methods should be used to attitude control in more realistic mode. In this paper, two candidate Lyapunov functions are proposed; then, using these functions, controllers are obtained. The effectiveness of these controllers on attitude of the spacecraft and pendulums is described by a simulation. Although, there are some little differences in time responses based on two controllers, results of simulation illustrate good responsibility of controllers to control aims.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدلسازی تلاطم,مدل سهبعدی,کنترل فعال,کنترل تلاطم
نویسندگان مقاله
محمد نوابی |
دانشکده مهندسی فناوریهای نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
علی داوودی |
دانشکده مهندسی فناوریهای نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10752_6511aa08cf5b018e0abe848c9a0ef180.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات