این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۹، صفحات ۲۲۸۵-۲۲۹۷
عنوان فارسی
مطالعه پارامتری اثر تجمع یخ بر عملکرد آئرودینامیک ایرفویل NACA۰۰۱۲ با استفاده از FENSAP-ICE
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله به مطالعه پارامتری اثر تجمع یخ بر عملکرد آئرودینامیک ایرفویل
NACA0012
، با استفاده از نرمافزار
FENSAP-ICE
پرداخته شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که پروفیل یخ تولیدشده روی لبه حمله ایرفویل با زاویه صفر درجه، تقریباً بهصورت متقارن، دارای دو ناحیه فرورفتگی با انحنای مشخص است. فرورفتگیهای بالا و پایین توده یخ، باعث ایجاد جریان چرخشی در این نواحی شده که این امر سبب افزایش درگ فشاری و کاهش ضریب لیفت، نسبت به حالت بدون یخ میشود. بهطوری که در زاویه حمله 12درجه، ضریب لیفت به میزان 20/58% کاهش و ضریب درگ، 15/92% افزایش یافته است. همچنین تأثیر دما و سرعت جریان هوا بر فرآیند تجمع یخ روی ایرفویل
NACA0012
، در دو رژیم مات و شفاف با جریان برگشتی، مورد مطالعه قرار گرفته است. با کاهش دما از صفر تا
°C
14- رژیم یخ شفاف با لبههای تیز ایجاد شده و ضخامت یخ افزایش مییابد. در محدوده دمایی 14- تا
°C
16-، فرآیند گذار از رژیم یخ شفاف به مات اتفاق افتاده و در دماهای کمتر از
°C
16- یخ مات ایجاد میشود. در پایان نیز یک سیستم یخزدای حرارتی بهمنظور رفع کامل توده یخ، شبیهسازی شده است. نتایج نشان میدهند که با اعمال توان حرارتی به میزان 30وات، توسط سیستم یخزدا، فرآیند ذوب توده یخ شاخی 21/41گرمی آغاز شده و ضمن تشکیل جریان آب بازگشتی، کل یخ روی سطح ایرفویل بهصورت کامل ذوب میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجمع یخ،عملکرد آئرودینامیک،یخ مات،یخ شفاف،سیستم یخزدای حرارتی،
عنوان انگلیسی
Parametric Study of the Effects of Ice Accretion on the Aerodynamic Performance of NACA0012 Airfoil Using FENSAP-ICE
چکیده انگلیسی مقاله
In the present study, a parametric study has been carried out to investigate the influence of ice accretion on the aerodynamic performance of NACA0012 airfoil through numerical simulations using FENSAP-ICE. The results reveal that at zero angle of attack the ice profile created on the leading edge of the airfoil is symmetric. The most dominant feature in the flow-field of an iced airfoil is a recirculation zone that forms due to concavity regions created on both upper and lower surfaces of the airfoil. The numerical simulations show that the appearance of the recirculation zone alters significantly the aerodynamic coefficients. At the angle of attack 12°, lift coefficient decreases by %20.58 and the drag coefficient increases by %15.92 in comparison with the clean airfoil. The effects of temperature and air flow velocity on the ice accretion created on the NACA0012 were investigated for glaze ice and rime ice. The thickness of ice increases with decreasing temperature, and glaze ice with the sharp horn is created at the temperatures ranging from 0°C to -14°C. Making the transition from glaze ice to rime ice occurs at temperatures varied from -14°C to -16°C and at temperatures below -16°C rime ice is created. In order to eliminate the ice accretion, a thermal de-icing system is simulated. By applying a heat power of 30 watts, the melting of 21.41 gr horn ice starts and the created ice on the airfoil surface is completely melted. It should be noted that with the introduction of thermal de-icing system the runback water flow on the airfoil’s surface occurs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجمع یخ,عملکرد آئرودینامیک,یخ مات,یخ شفاف,سیستم یخزدای حرارتی
نویسندگان مقاله
سبحان فتح اللهی |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
محمد رضا توکلی |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
فرید حسین زاده |
دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10769_2887c9038e6fbe59a443f36d7da5ccd2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات