این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۸، صفحات ۱۹۷۱-۱۹۷۸
عنوان فارسی
بهینهسازی پارتو مدل تعلیق خودروی کامل سهبعدی با استفاده از الگوریتم ژنتیک چندهدفه
چکیده فارسی مقاله
مقاله حاضر یک الگوریتم ژنتیک چندهدفه را برای طراحی بهینه یک سیستم تعلیق خودرو به کار میبرد. مدل خودرو حرکتهای سهبُعدی بدنه خودرو را در نظر میگیرد. در این مدل کامل خودرو که دارای 8درجه آزادی است، حرکت عمودی صندلی مسافر، بدنه خودرو و چهار تایر و همچنین حرکتهای چرخشی بدنه خودرو، درجات آزادی مدل را تشکیل میدهند. در این مقاله پارامترهای کاربردی تعلیق شامل شتاب صندلی مسافر، زاویه کلهزنی بدنه خودرو، زاویه غلتش بدنه خودرو، نیروی دینامیکی تایر، سرعت تایر و انحراف تعلیق در نظر گرفته میشوند و در فرآیند بهینهسازی بهینه میشوند. جفتهای متفاوتی از این پارامترها بهعنوان توابع هدف، انتخاب و در فرآیند بهینهسازی چندهدفه بهینه میشوند و حلهای پارتو برای جفت توابع هدف به دست میآیند. در فرآیند بهینهسازی نهایی، حل پارتو مربوط به مجموع پارامترهای بیبعد در یک گروه پارامترهای تعلیق نسبت به گروه دیگر به دست میآید. در این حلهای پارتو، نقاط بهینه مهمی وجود دارند و طراحان میتوانند هر یک از نقاط بهینه را برای یک هدف خاص انتخاب کنند. بهینهسازی پارتو بهتر از دیگر روشهای بهینهسازی چندهدفه است، زیرا تعداد نقاط بهینه بیشتری در جبهه پارتو وجود دارد که هر نقطه معرف یک سطح از بهینهسازی برای جفت توابع هدف است و طراحان هر یک از نقاط را میتوانند به دلخواه انتخاب کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل سهبعدی ارتعاشی خودرو،مدل کامل تعلیق خودرو،بهینهسازی پارتو،الگوریتم ژنتیک چندهدفه،
عنوان انگلیسی
Pareto Optimization of a Three-Dimensional Full Vehicle Suspension Model Using Multi-Objective Genetic Algorithm
چکیده انگلیسی مقاله
The present paper applies a multi-objective genetic algorithm for optimally design of a vehicle suspension. The vehicle model considers three-dimensional movements of vehicle body. In this full vehicle model having 8 degrees of freedom, vertical movement of passenger seat, vehicle body, and 4 tires as well as rotational movements of vehicle body create the degrees of freedom of the model. In this paper, applicable suspension parameters, consisting of passenger seat acceleration, vehicle body pitch angle, vehicle body roll angle, dynamic tire force, tire velocity, and suspension deflections are considered and optimized in optimization process. Different pairs of these parameters are selected as objective functions and optimized in multi-objective optimization processes, and Pareto solutions are obtained for pair of objective functions. In final optimization process, the Pareto solution related to the summation of dimensionless parameters in one suspension parameters group versus other group, is derived. In these Pareto solutions, there are important optimum points and designers can choose any optimum points for a particular purpose. Pareto optimization is better than other multi-objective optimization methods because there are more optimum points on Pareto front, where each point represents a level of optimization for the pairs of objective functions, and designers can choose any of the points to specific purpose.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدل سهبعدی ارتعاشی خودرو,مدل کامل تعلیق خودرو,بهینهسازی پارتو,الگوریتم ژنتیک چندهدفه
نویسندگان مقاله
محمدرضا باقری |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
مسعود مسیبی |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
اصغر مهدیان |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
احمد کشاورزی |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10736_106b67807af1499a007b8ddec3dda96e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات