این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک مدرس، جلد ۱۹، شماره ۸، صفحات ۲۰۰۱-۲۰۱۱

عنوان فارسی مدل‌سازی و شبیه‌سازی تلاطم سوخت در مخزن با استفاده از مدل پاندولی
چکیده فارسی مقاله هدف از ارائه مقاله، تبیین روش مدل‌سازی و شبیه‌سازی تاثیرات استارت سامانه پیشرانش ماهواره یا فضاپیما بر تلاطم (تکانه) سوخت درون مخزن با استفاده از مدل پاندولی در شرایط جاذبه ناچیز است. به عبارت دیگر، هدف اصلی در این مقاله مطالعه خاص تلاطم سوخت و گاز فشارگذاری (نسبت به یکدیگر)، صرف نظر از نقش سامانه مدیریت پیشرانش در مخزن سوخت است. برای این منظور حرکت تلاطم‌های سوخت درون مخزن در نرم‌افزار دینامیک سیالات فلوئنت براساس مدل پاندولی، ایجاد شده است. بر این اساس، روندنمای مطالعه بدین صورت است که ابتدا ورودی‌های روندنمای (تحریک ورودی به مخزن، حجم سوخت و گاز بالشتک، بارگذاری‌ها و مشخصات ابعادی و غیره) تعیین و سپس مخزن مدل‌سازی و طراحی می‌شود و در نهایت شبیه‌سازی تلاطم سوخت درون مخزن در شرایط جاذبه ناچیز صورت می‌پذیرد. خروجی مدل‌سازی و شبیه‌سازی تلاطم سوخت که شامل نرخ میرایی تلاطم و تعیین مقدار آن در لحظه 20ثانیه از شبیه‌سازی، کانتور تغییرات سرعت، کانتور جهت سرعت در مخزن و همچنین کانتور موقعیت سوخت و گاز نسبت به یکدیگر در لحظات 2/0، 4/0 و یک‌ثانیه است. دقت نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از نتایج آزمایشگاهی نمونه مشابه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تلاطم سوخت،مدل‌سازی و شبیه‌سازی،مدل پاندولی،گرانش،

عنوان انگلیسی Modeling and Simulation of Fuel Sloshing in Tank by Pendulum Model
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this article is to present the methodology for modeling and simulation of start effects in spacecraft or satellite's propulsion system on the fuel sloshing in the tank by pendulum model in microgravity conditions. In other words, the main aim of this paper is pure sloshing study of fuel and ullage gas relative movement, neglecting the role of Propellant Management Device (PMD). To this end, fuel sloshing in tank is performed by utilizing the Fluent software based on pendulum model. Firstly, algorithm inputs are determined (exiting input, fuel and ullage gas volume, loading, dimensional specifications, etc.); then, tank is modeled and designed and, finally, fuel sloshing simulation in micro-gravity conditions is developed. Fuel sloshing modeling and simulation outputs include determining the sloshing damping rate and its value in the simulation at 20 sec, velocity variation contour, velocity direction contour in the tank, and also ullage gas and fuel relative location in 0.2, 0.4, and 1 sec. The accuracy of the obtained results has been evaluated with the similar experimental results.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تلاطم سوخت,مدل‌سازی و شبیه‌سازی,مدل پاندولی,گرانش

نویسندگان مقاله حسن ناصح |
پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران

علی عالی‌پور |
گروه مهندسی مکانیک و هوا فضا، دانشکده فنی و مهندسی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

پریسا دانشگر |
گروه مهندسی صنایع شیمیایی، دانشگاه فنی حرفه‌ای، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://mme.modares.ac.ir/article_10739_2981d3c824ba5f6bec6b57a89b68788f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات