این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۷، صفحات ۱۶۳۳-۱۶۴۳
عنوان فارسی
سیستم بازیافت حرارت اتلافی خودروهای سنگین بر مبنای سیکل رانکین ارگانیک
چکیده فارسی مقاله
با وجود پیشرفتهای اخیر در بهبود کارآیی موتورهای دیزل، بیش از نیمی از انرژی ورودی سوخت بهصورت حرارت اتلافی از اگزوز، سرمایش موتور یا از طریق تشعشع از سطوح داغ موتور، به محیط منتقل میشود. از طرفی موتورهای احتراق داخلی یکی از اصلیترین منابع آلایندگی هوا به شمار میروند که موجب بروز مشکلات عمدهای از قبیل تخریب لایه ازون، گرمشدن زمین و بهخطرافتادن سلامت موجودات زنده شده است. بازیافت حرارت اتلافی موتورهای احتراق داخلی، راهکاری برای افزایش راندمان این موتورها و کاهش آلایندگی محیطی ارایه میدهد. یک روش نسبتاً کمهزینه و ساده بهمنظور بازیافت حرارت اتلافی موتورهای احتراق داخلی، استفاده از سیکل رانکین بهمنظور تولید توان مکانیکی برای تبدیل به توان الکتریکی و ذخیره در باتری برای کاربردهای برقی خودرو است. در این مقاله امکان استفاده از سیستم بازیافت حرارتی اگزوز اتوبوس بدون استفاده از حرارت سایر منابع بازیافتی، با استفاده از سیکل رانکین ارگانیک، بهمنظور افزایش راندمان موتور دیزل اتوبوس مورد بررسی قرار گرفته است. براساس میزان حرارت قابل استحصال از اگزوز اتوبوس در چند حالت کاری موتور دیزل، میزان دبی سیال عامل و توان خروجی سیکل رانکین محاسبه شده است. نتایج محاسبات، افزایش 5/1کیلوواتی توان موتور دیزل معادل با رشد 1/12درصدی راندمان موتور، در شرایط بار جزئی موتور را نشان میدهد. توان مکانیکی تولیدی توسط میکروژنراتور به توان الکتریکی تبدیل میشود و در باتری بهمنظور استفاده در تجهیزات برقی خودرو از قبیل فنها و لامپها و همچنین شارژ گوشی سرنشینان، ذخیره میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازیافت حرارت اتلافی،سیکل رانکین ارگانیک،موتور دیزل،تحلیل کارآیی،
عنوان انگلیسی
Waste Heat Recovery Rankine Cycle Based System for Heavy Duty Trucks
چکیده انگلیسی مقاله
Despite recent improvement in energy efficiency of diesel engines, more than 50% of the energy input is lost as waste heat in the form of hot exhaust gases, cooling water, and heat lost from hot equipment surfaces. Exhaust pollution from internal combustion engines can potentially result in severe damages on earth atmosphere, including ozone depletion, global warming, and significant health problems. Waste heat recovery based on Rankine cycle has been identified as a potential solution to increase the energy efficiency and consequently to reduce the engine emissions. In this rather low cost technology, waste heat is recovered in a Rankine cycle, aiming to convert mechanical power into electrical power. Output electrical energy is stored in a battery and can be used in electric usages. In this paper, the possibility of using the exhaust heat recovery system without utilizing the heat of other recyclable materials has been investigated, using the organic Rankine cycle (ORC), in order to increase the efficiency of the diesel engine of the bus. Depending on amount of achievable heat of exhaust, in some performance point of diesel engine, the amount of fluid flow rate and output power of Rankine cycle was calculated. Our results exhibit 5.1 KW increase in the diesel engine power resulting in 1.12% increase in energy efficiency in engine part load condition. The output mechanical power from the micro-generator is converted to electrical power and is stored in an energy storage system. The storage energy can be utilized to supply power for electrical equipment such as fans, bulbs, and also phone chargers of passengers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازیافت حرارت اتلافی,سیکل رانکین ارگانیک,موتور دیزل,تحلیل کارآیی
نویسندگان مقاله
رضا رستگار |
گروه مهندسی سیستمهای انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، تهران، ایران
مجید عمیدپور |
گروه مهندسی سیستمهای انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، تهران، ایران
مالک شریعتی نیاسر |
گروه انرژی و محیط زیست، پژوهشگاه نیرو، تهران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10703_1382f8168094c465f61ac91c54c2aeb6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات