این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۷، صفحات ۱۶۷۵-۱۶۸۴
عنوان فارسی
بررسی تاثیر انتخاب سنسورهای مختلف بر عملکرد مشاهدهگر در سیستم تعلیق خودرو براساس آنالیز درجه مشاهدهپذیری
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله به بررسی تاثیر انتخاب سنسورهای مختلف بر عملکرد مشاهدهگر در سیستم تعلیق خودرو پرداخته شده است. برای این منظور از مفهوم درجه مشاهدهپذیری برای توصیف کمی شدت و ضعف مشاهدهپذیری استفاده شده و در این راستا روش جدیدی برای تعیین درجه مشاهدهپذیری سیستمهای خطی ثابت با زمان، توسعه داده شده است. در روش پیشنهادی، درجه مشاهدهپذیری بر مبنای فاصله سیستم از مجموعه سیستمهای هممرتبه و مشاهدهناپذیر تعریف میشود. بزرگبودن فاصله بهمعنی مشاهدهپذیری قوی، کوچکبودن فاصله بهمعنی مشاهدهپذیری ضعیف و صفربودن فاصله نشاندهنده مشاهدهناپذیری سیستم است. با توجه به اینکه فاصله سیستم از حالتهای مختلف مشاهدهناپذیری بهصورت جداگانه تعیین میشود، امکان بررسی همه جانبه مشاهدهپذیری و تاثیر انتخاب خروجی بر عملکرد مشاهدهگر فراهم میشود. در ادامه، تحلیل مشاهدهپذیری سیستم تعلیق براساس روش پیشنهادی، انجام شده و تاثیر خروجیهای مختلف بر عملکرد مشاهدهگر مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهند که با افزایش درجه مشاهدهپذیری برای دستیابی به سرعت یکسان در مشاهدهگر، بهره مشاهدهگر کاهش مییابد و کاهش بهره مشاهدهگر باعث کاهش حساسیت تخمین به نویز و خطای اندازهگیری سنسورها میشود که بهتبع آن دقت تخمین در حضور خطای اندازهگیری سنسورها افزایش مییابد. همچنین با یک بررسی مقایسهای نشان داده شد که برخلاف معیارهای قبلی که فقط جنبه خاصی از مشاهدهپذیری را مد نظر قرار میدادند، روش پیشنهادی جامعتر و واقعبینانهتر است و نتایج بهدستآمده از معیارهای قبلی بهراحتی از روش پیشنهادی قابل دستیابی هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیستم تعلیق خودرو،انتخاب سنسور،آنالیز درجه مشاهدهپذیری،عملکرد مشاهدهگر،خطای اندازهگیری سنسور،
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Different Sensors on the Observer Performance in Vehicle Suspension System Based on the Observable Degree Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, the effect of different sensors on the observer performance of vehicle suspension system is investigated. For this purpose, the concept of observable degree analysis is used to quantitatively measure the observability for different sensor choices. A new method, for determining the observable degree of linear time invariant (LTI) systems has been developed on the basis of distance of system from set of similar unobservable systems. A long distance is equivalent to a strong observability and a short distance is equivalent to a weak observability. The zero distance means that the system is unobservable. Since the distance to different unobservable modes can be determined separately, a comprehensive investigation of system observability and the effect of different sensor choices on the observer performance can be provided. In the following, the observable analysis of the suspension system was performed based on the proposed method and the effect of different outputs on the observer performance has been investigated. The results show that when the observable degree is increased for a specific sensor, the observer gain is decreased and consequently the sensitivity of observer relative to the noise and measurement errors is decreased. The increased accuracy of observer demonstrates a good conformity between observable degree analysis and observer performance. Also, a comparative study showed that, contrary to previous criteria that only considered a certain aspect of observability, the proposed method is more comprehensive and realistic, and the results obtained from the previous criteria can easily be achieved through the proposed method.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سیستم تعلیق خودرو,انتخاب سنسور,آنالیز درجه مشاهدهپذیری,عملکرد مشاهدهگر,خطای اندازهگیری سنسور
نویسندگان مقاله
طه فلاحتی نوده |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران
مهدی میرزایی |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران
ابراهیم بابازاده مهربانی |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران
محمدجواد خسروجردی |
گروه مهندسی برق، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10707_4504d5561c08409d61d319e8cfa4c498.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات