این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۷، صفحات ۱۷۴۱-۱۷۵۰
عنوان فارسی
بررسی تجربی اثرات میزان نفوذ برآمدگیهای دوگانه متقابل بر بردار پیشرانش یک نازل همگرا- واگرا در رژیم مافوق صوت
چکیده فارسی مقاله
در این تحقیق اثرات استفاده از برآمدگیهای دوگانه بهعنوان یک روش کنترل بردار تراست در یک نازل همگرا
–
واگرا در رژیم مافوق صوت که عدد ماخ اسمی آن 2 است بهصورت تجربی مورد بررسی قرار میگیرد. فشار کل نازل در کلیه آزمایشها ثابت در نظر گرفته شده است. سیال آزمایش هوا است. برآمدگیهای مورد استفاده دو قطعه استوانهایشکل است که جلوی جریان در قسمت واگرای نازل قرار داده میشود
.
این برآمدگیها در موقعیتهای 60% و 90% طول قسمت واگرای نازل از گلوگاه نازل نصب شدهاند و بهصورت همزمان در مسیر جریان اصلی اعمال میشود. برآمدگیها در حالت متقابل و روبروی هم بر دیواره نصب شده و اثرات تغییر نسبت میزان نفوذ برآمدگیها * H/Dبر زاویه بردار تراست و مولفههای بردار تراست با اندازهگیری نیروهای وارد بر نازل به دست آمده است. همچنین میدان جریان نیز بهوسیله تصویربرداری شلرین و اندازهگیری تغییرات فشار روی دیوارههای نازل اندازهگیری شده است. نتایج حاصل نشان میدهند که استفاده از برآمدگیهای دوگانه متقابل میتواند بر زاویه بردار تراست تاثیر چشمگیری داشته باشد و زاویه بردار تراست را تا 4/35درجه نیز در شرایط بررسیشده افزایش دهد. همچنین، نتایج نشان میدهند که این روش در بدترین شرایط میتواند تا 5/5% از مقدار تراست محوری را کاهش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کنترل بردار تراست،مافوق صوت،نازل همگرا- واگرا،برآمدگی- آیرودینامیک تجربی،
عنوان انگلیسی
Experimental investigation of the penetration effects of opposite dual protuberances on thrust vector of a supersonic C-D nozzle
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, the effect of the use of dual protuberances as a thrust vector control method in a supersonic convergent-divergent nozzle with a Mach number of 2 is experimentally investigated. The nozzle total pressure in all experiments is considered constant. Air is the working fluid in these experiments. The used protuberances are two cylindrical elements that are placed in front of the flow in the divergent part of the nozzle. These protuberances are installed at 60% and 90% of the length of the nozzle divergent portion from the nozzle throat and are simultaneously applied in the main flow path. The protuberances are installed in opposite walls. Effect of changing the penetration ratio of the protuberances [H/D] on the thrust vector angle and the components of the thrust vector is obtained by measuring the forces acting on the nozzle. Also, the flow field was measured by a Schlieren system, as well as, the pressure variations on the nozzle walls were measured. The results show that the use of dual protuberances can have a significant effect on the angle of the thrust vector and increase the angle of the thrust vector up to 4.35 degrees in the implemented conditions of this study. Also, the results reveal that this method can reduce the axial component of thrust up to 5.5% in the worst case of implemented conditions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کنترل بردار تراست,مافوق صوت,نازل همگرا- واگرا,برآمدگی- آیرودینامیک تجربی
نویسندگان مقاله
محمدرضا بابائیان |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
محمد حججی |
دانشکده فنی و مهندسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10713_f499703ad96af109a552d6c38dccdbfa.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات