این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۷، صفحات ۱۷۷۹-۱۷۸۸
عنوان فارسی
بررسی عددی تاثیر کاویتاسیون بر عملکرد سیستم رانش واترجت با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی
چکیده فارسی مقاله
مدلسازی پدیده کاویتاسیون در سیستم رانش واترجت بهدلیل اثرات مخرب و ماهیت دو فازی و پیچیده آن یکی از بزرگترین چالشهای مهندسی و مدلسازی عددی است. از آنجایی که مطالعه این پدیده بهصورت آزمایشگاهی در تونل کاویتاسیون مستلزم هزینههای فراوان است. بنابراین در این پژوهش با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی وقوع کاویتاسیون در یک واترجت جریان محوری شبیهسازی شد. مقدار هد، گشتاور و رانش براثر کاویتاسیون و همچنین بدون درنظرگرفتن کاویتاسیون در سه مقدار از دبی جریان به دست آمد. نتایج بهدستآمده تطابق خوبی با مقادیر آزمایشگاهی داشتند. یکی از مطالعات جدید در این پژوهش بررسی الگوی تشکیل حبابهای کاویتاسیون در نوک پره روتور و قسمت مکش آن است. مدلسازی عددی یکبار برای روتور و استاتور و یکبار برای روتور بدون درنظرگرفتن استاتور انجام شده است. حل عددی با استفاده از شبکه ساختاریافته، دستگاه مرجع چرخان، دامنه پریودیک، بهصورت پایا و با استفاده از مدل توربولانسی
SST
انجام شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کاویتاسیون،عملکرد هیدرودینامیکی،واترجت،دینامیک سیالات محاسباتی،جریان دوفازی،توربولانس،
عنوان انگلیسی
Numerical Investigation of Cavitation Effect on the Performance of Waterjet Propulsion System by Computational Fluid Dynamics
چکیده انگلیسی مقاله
The numerical simulation of cavitation phenomenon in waterjet propulsion system, due to destructive effects and complicated and two-phase nature, is one of the greatest challenges in engineering and numerical modeling. Due to needing of very much cost for experimental studying this phenomenon in the cavitation tunnel, in this paper, the happening of cavitation in axial flow waterjet was simulated by computational fluid dynamics. The head, torque, and thrust due to cavitation and ignoring that were calculated in 3 flow rate values. The result showed good agreement with experimental data. One of the new studies in this paper is the investigation of the pattern of cavitation bulb forming on the tip and suction side of the rotor’s blade. Numerical simulation was performed, using the rotor and stator and with rotor only. Numerical solution is performed, using a the structured grid, the rotating reference frame, the periodic domain, and SST turbulence model in the steady form.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کاویتاسیون,عملکرد هیدرودینامیکی,واترجت,دینامیک سیالات محاسباتی,جریان دوفازی,توربولانس
نویسندگان مقاله
بهنام افشاری |
دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
محمود رستمی ورنوسفادرانی |
دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10717_9d9cc2653fb728ef693c5aa3154dd7c2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات