این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۷، صفحات ۱۸۰۵-۱۸۱۷
عنوان فارسی
بررسی تجربی اثر کالیبراسیون پروب بر اندازهگیری دبی جرمی و سرعت جریان هوای داغ در اعداد مادون صوت بالا
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش امکانپذیربودن اندازهگیری پارامترهای فشار کل، دبی و سرعت یک جریان پرانرژی از هوا در محدوده 0/7- 0/6ماخ با استفاده از 6 نوع سنجشگر تجاری فشار مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور از یک نازل با سطح مقطع ثابت و شکل کاملاً حلقوی که روی یک موتور میکروتوربوجت نصب شده، استفاده شده است. مجموعه موتور و نازل با استفاده از یک سکوی آزمایش با امکان ثبت همزمان پارامترهای فشار کل، فشار استاتیک، دمای کل، دبی جریان، سرعت دوران و نیروی رانش مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج حاصل از سنجشگرهای الشکل که برای چنین سرعتهایی کالیبره شدهاند، نشان میدهند مقادیر فشار کل و سرعت بهدستآمده برای جریان پرانرژیِ فوق مقادیری مشابه، نزدیک و در محدوده دقت مهندسی هستند. بیشترین اختلاف میان دبی اندازهگیریشده و دبی محاسباتی 9/1% و مربوط به پروب الشکل با طول 68 و قطر خارجی 3میلیمتر بوده و در مورد سایر پروبها کمتر از 8% است. همچنین دبی ثبتشده توسط پروب میلهای 4/4% با دبی اندازهگیریشده اختلاف دارد و از این رو تفاوت واضحی بین دبی ثبتشده توسط پروبهای الشکل و میلهای وجود دارد. اندازهگیریهای انجامشده اطلاعاتی مفید را از تغییر مشخصههای اصلی جریان در طول نازل حلقوی ارایه میدهند که مهمترین آنها اُفت فشار سکون به میزان حدود %29 و اُفت دمای سکون به مقدار حدود
C
°48 است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنجشگر،پروب،پیتو،نازل حلقوی،ژنراتورگاز،
عنوان انگلیسی
Experimental Study of the Effect of Probe Calibration on the Mass Flow and Velocity Measurement of Hot Air at High-Subsonic Mach Numbers
چکیده انگلیسی مقاله
In this research, the possibility of measuring total pressure, mass flow, and velocity of a high energy flow of air at 0.6-0.7 Mach is investigated experimentally, using 6 different types of commercial sensors. For this end, a fixed area annular nozzle, mounted at the exit of micro-turbojet engine, was used. Also, a test bench with the capability of measuring total pressure, static pressure, total temperature, mass flow, RPM, and the thrust force was used. The results of the L-type sensors calibrated for such velocities indicate that the total pressure and velocity are similar, near to each other, and among the engineering precision. The largest difference between the measured and calculated mass flow was 9.1% and related to L-type probes with the length of 68mm and the outside diameter of 3mm. This difference for all other probes was less than 8%. Also, the calculated mass flow based on Rod-type probe data shows a difference of only 4.4% with the measured mass flow; so, there is a distinct difference between these two kinds of probes. Also, the measurements include useful information of the variations of main flow characteristics along the length of annular nozzle, among which the most important are an intense drop of about 29% in total pressure and about 48°C drop in total temperature.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سنجشگر,پروب,پیتو,نازل حلقوی,ژنراتورگاز
نویسندگان مقاله
فتح الله امی |
گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
حامد گلچین |
گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10720_f2256d761a9245d0cffb0c9b29c5d2e5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات