این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک مدرس، جلد ۱۹، شماره ۶، صفحات ۱۳۴۷-۱۳۵۴

عنوان فارسی استخراج و تحلیل پایداری معادلات آیروالاستیسیته ایرفویل چرخان با آیرودینامیک ناپایا لووی و تعویق فلاتر با کنترلر PID
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش معادلات آیروالاستیسیته ایرفویل چرخان به‌کمک آیرودینامیک لووی استخراج شده است. بدین منظور دستگاه‌های مختصات متصل به ایرفویل و دستگاه مختصات مرجع متصل به هاب را تعریف می‌کنیم. سرعت وزش باد و سرعت دورانی ایرفویل را به‌صورت برداری در این دستگاه‌های مختصات به‌ دست می‌آوریم. بدین ترتیب معادلات انرژی جنبشی و پتانسیل با فرض سختی و میرایی خطی با روش همیلتونین به دست می‌آیند. برای درنظرگرفتن دنباله مارپیچ پشت ایرفویل چرخان، آیرودینامیک ناپایای لووی را با معادلات سازه کوپل کرده و معادلات آیروالاستیسیته ایرفویل چرخان را به دست می‌آوریم. معادله آیروالاستیسیته حاصل با روش PK تحلیل پایداری شده و سرعت فلاتر تعیین می‌شود. با مقایسه نتایج پایداری با مرجع، صحت روش استخراج سیستم معادلات بررسی شده است. همچنین به‌منظور تعویق فلاتر، کنترل PID بر سیستم معادلات آیروالاستیسیته اعمال شده است. زاویه گام را ورودی کنترل در نظر می‌گیریم. با تعریف خواسته‌های مطلوب طراحی شامل خطا و زمان کنترل، کنترلر PID طراحی و اعمال شده است. نتایج نشان می‌دهد که پاسخ پله واحد زاویه گام زیر- میرا است و خروجی به‌خوبی ورودی را دنبال می‌کند. به‌علاوه، رد اغتشاش با درنظرگرفتن با محدودسازی بهره‌ورودی به خروجی با کنترلر تعریف‌شده، برای قبل و بعد از سرعت فلاتر بررسی شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آیروالاستیسیته،آیرودینامیک لووی،کنترل PID،فلاتر،ایرفویل چرخان،

عنوان انگلیسی Derivation and Aeroelastic Analysis of a Rotating Airfoil Using Unsteady Loewy Aerodynamic and Flutter Suppression by PID Controller
چکیده انگلیسی مقاله In this study, we derived the rotating airfoil system of equation considering Loewy aerodynamics. To this end, we define the local coordinate system on airfoil and reference coordinate on the hub. We define the free air velocity vector and the airfoil rotating speed vector according to the reference coordinate. So, the Kinetic and Potential energies are derived based on linear stiffness and linear damping according to the Hamiltonian principle. Wakes behind the rotating blades form into the helix. Therefore, we the equation of motion with Loewy aerodynamic which compensates the wake effects. Stability analysis is performed by the well-known P-K method. Flutter speed and stability boundary are estimated. Comparing the results of stability analysis and the reference validates the applied method. Furthermore, we proposed the PID Control to suppress the flutter speed. the PID controller input and command. The desired time and error tolerance are selected to design PID controller. Unit step response shows that pitch angle response is under-damped. However, step response tracks input well. Besides, disturbance rejection by considering the gain from input to output to remain below the gain value is analyzed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آیروالاستیسیته,آیرودینامیک لووی,کنترل PID,فلاتر,ایرفویل چرخان

نویسندگان مقاله شاهرخ شمس |
گروه مهندسی هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران

رضا اثباتی لواسانی |
گروه مهندسی هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://mme.modares.ac.ir/article_10675_d6e4a39131e56ad5c904f8f3ed7ca3aa.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات