این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهندسی مکانیک مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۸۱۵-۸۲۳
عنوان فارسی
مطالعه تجربی اثرات غلظت ریزگردها بر شدت صوت منتشرشده از هواپیماها
چکیده فارسی مقاله
صدای منتشرشده از هواپیماها، کاربردهای فراوانی همچون تعیین موقعیت، تعیین کلاس و عیبیابی آنها دارد. بنابراین بررسی عوامل تاثیرگذار بر صدای انواع هواپیماها دارای اهمیت قابل توجهی است. در سالهای اخیر، آلودگی ناشی از ریزگردها در تمامی شهرهای ایران رو به افزایش است. در تحقیقات گذشته، تاثیر تمامی متغیرهای دما، فشار و درصد رطوبت بر انتشار صوت مورد بررسی قرار گرفته است اما تاکنون تاثیر وجود ریزگردها بر میرایی محیط بررسی نشده است. اندازهگیریهای صوتی در فرودگاه بینالمللی امام خمینی
(ره)
برای شش نوع هواپیما شامل هواپیماهای ایرباس 320، 319 و 321، بوئینگ 747 و 777 و امبرائر 190 در شرایط مختلف جوّی توسط 3میکروفون حساس در فاصله 950متری باند پرواز انجام شده است. دما در محدوده
C
°40-20 و درصد رطوبت نسبی 2 الی 34% بوده است. در مرحله اول، نتایج حاصل از تغییرات پارامترهای دما و رطوبت نسبی با نتایج معتبر مقایسه و اعتبارسنجی شده است. در این تحقیق، متغیر جدید برای بررسی تاثیر وجود ریزگردها معرفی شده است که عبارت از اختلاف تراز شدت صوت محاسبهشده تئوری بدون وجود ریزگردها و تراز شدت صوت اندازهگیریشده بهازای یک میکروگرم بر متر مکعب افزایش غلظت ریزگردها در محیط است. کمترین مقدار ضریب میرایی محیط ناشی از وجود ریزگردها مربوط به هواپیمای ایرباس 320 (0.01202) و بیشترین آن برای هواپیمای امبرائر 190 (
0.0154) است. نهایتاً اینکه افزایش غلظت ریزگردها (10
PM
و 2.5
PM
) موجب افزایش میرایی محیط شده و شدت صوت اندازهگیریشده کاهش پیدا میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوا صوت،ضریب میرایی جو،ریزگردها،سطح شدت صوت،صدای هواپیما،
عنوان انگلیسی
Experimental Investigation of Dust Influences on the Airplanes Sound Pressure Emission
چکیده انگلیسی مقاله
The sound emission of airplanes has some applications such as localization, classification, and detecting fault. Therefore, investigation of issues, which affects the airplanes sounds, is important. In recent years, pollution of dust in all cities of the Iran shows an increasing trend. In the literature, all variables affecting the sound emission such as temperature, pressure, and relative humidity have been investigated, but there are not any researches about the influence of dust on the atmospheric attenuation coefficient. The experimental tests have been carried out with 3 sensitive microphones, 950m away from the takeoff area of Imam Khomeini international airport for 6 different airplanes, including Airbus 320, 319, 321, Boeing 747, 777, and Embraer 190 at different atmospheric conditions. The air temperature was in the range of 20-40
˚
C and the relative humidity was in the range of 2-34%. At first, the experimental setup was validated by available data, considering different temperatures and relative humidities. In this research, a new variable, β, has been introduced to detect the dust effect, which is defined as: the difference between the calculated sound pressure level at no dust and the measured sound pressure level while the dust density is 1μgr/m
3
. Airbus 320 has the minimum dust atmospheric attenuation coefficient value (0.01202db*m
3
/μgr) and its maximum is related to the Embraer 190 (0.0154db*m
3
/μgr). Finally, the obtained results show that increasing in dust concentration (PM2.5 and PM10) leads to increase in atmospheric attenuation coefficient between airplane and microphones area, and the measured sound pressure level decreases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هوا صوت,ضریب میرایی جو,ریزگردها,سطح شدت صوت,صدای هواپیما
نویسندگان مقاله
مهدی رمضانیزاده |
گروه پیشبرندههای هوایی، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
سامان فرامرزی |
گروه پیشبرندههای هوایی، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mme.modares.ac.ir/article_10624_d61c4b3e70c129aaedd3a40f6cc919ea.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات