این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مکانیک سازه ها و شاره ها
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۶۵-۱۸۲
عنوان فارسی
بهینهسازی چندهدفی میکسر گاز طبیعی - هوا نوع ونتوری برای موتور دوسوخته
چکیده فارسی مقاله
در گازسوز کردن موتورهای بنزینی، قطعهی میکسر نقش کلیدی در عملکرد موتور ایفا میکند. در این پژوهش به شبیهسازی عددی سهبعدی و بهینهسازی هندسی میکسر گاز طبیعی - هوا نوع ونتوری برای یک موتور دوسوخته پرداخته شده است. نتایج مطالعهی پارامتری نشان داد که در میان پارامترهای هندسی مورد بررسی، افزایش تعداد اوریفیسها از 2 به 8 بیشترین تأثیر را بر نسبت هوا به سوخت (71% کاهش) و شاخص یکنواختی (122٫7% افزایش) دارد. پس از آن، تغییر قطر اوریفیس از 1 به 2٫5 میلیمتر تأثیر بیشتری بر نسبت هوا به سوخت (44% کاهش) و تغییر قطر گلوگاه از 17 به 20 میلیمتر تأثیر بیشتری بر شاخص یکنواختی (17٫9% کاهش) داشتهاند. بهینهسازی با الگوریتم ژنتیک چندهدفی برای کمینهسازی انحراف نسبت هوا به سوخت از مقدار استوکیومتری و بیشینهسازی شاخص یکنواختی انجام شده است. نتایج بهینهسازی نشان داد که در هندسهای با کمترین انحراف نسبت هوا به سوخت از مقدار استوکیومتری، این پارامتر و شاخص یکنواختی نسبت به حالت مبنا به ترتیب 99% و 39٫7% کاهش مییابند. در مقابل، در هندسهای با بیشترین شاخص یکنواختی، این پارامتر و انحراف نسبت هوا به سوخت نسبت به حالت مبنا به ترتیب به اندازهی 16% و 32٫6% با افزایش همراهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
میکسر،شبیهسازی عددی،بهینهسازی،نسبت هوا به سوخت،شاخص یکنواختی،
عنوان انگلیسی
Multi-Objective Optimization of the Natural Gas-Air Venturi-Type Mixer for Bi-Fuel Engines
چکیده انگلیسی مقاله
In the conversion of gasoline engines to natural gas, the mixer plays a crucial role in engine performance. This study presents a three-dimensional numerical simulation and geometric optimization of a natural gas-air Venturi-type mixer for a bi-fuel engine. The parametric study revealed that among the examined geometric parameters, increasing the number of orifices from 2 to 8 had the most significant impact, reducing the air-to-fuel ratio by 71% and increasing the uniformity index by 122.7%. Additionally, increasing the orifice diameter from 1 to 2.5 mm had a greater effect on the air-to-fuel ratio (44% decrease), while increasing the throat diameter from 17 to 20 mm had a greater effect on the uniformity index (17.9% decrease). A multi-objective genetic algorithm was employed to minimize deviations of the air-to-fuel ratio from the stoichiometric value and to maximize the uniformity index. The optimization results showed that in the geometry with the lowest deviation from the stoichiometric air-to-fuel ratio, this deviation and the uniformity index decreased by 99% and 39.7%, respectively, compared to the base-mode. Conversely, in the geometry with the highest uniformity index, this parameter increased by 16%, while the air-to-fuel ratio deviation increased by 32.6% relative to the base-mode.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
میکسر,شبیهسازی عددی,بهینهسازی,نسبت هوا به سوخت,شاخص یکنواختی
نویسندگان مقاله
محمدعلی سالاری |
کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
رفعت محمدی |
دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_3612_e988338be24022e93cb3adc1c80b62d2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات