این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۱۲، شماره ۴۸، صفحات ۱۴۳-۱۷۴
عنوان فارسی
ساختگرایی تکوینی گلدمن بهمثابه روشی در نقد آثار هنرهای تجسمی (مطالعه موردی عکسهای دوره قاجار)
چکیده فارسی مقاله
لوسین گلدمن (1913ـ1970م)، پژوهشگر رومانیایی و تابع مارکس در حوزه جامعهشناسی ادبیات، به بررسی ارتباط اثر ادبی با جامعه پرداخت؛ سپس حوزه پژوهشهای خود را به رمان منحصر کرد و روش ساختگرایی تکوینی را درپیش گرفت. گلدمن در روش خود درپی برقراری پیوندی معنادار میان فرم ادبی و مهمترین جنبههای زندگی اجتماعی بود. بهعقیده
او،
آفریننده
اثر
ادبی
نه یک
فرد،
بلکه
طبقات
و
گروههای
اجتماعی جامعه
هستند. این شیوه درعین پرداختن به محتوای اثر، از صورت آن نیز غافل نمیماند و درصدد تبیین ساختار ادبی، ساختار اجتماعی و فضایی است که اثر در آن شکل گرفته است.
تحقیق در تعیین نوع ساختار معنادار حاکم بر اثر هنری از نظر گلدمن، بررسی رابطه ساختار اثر هنری و جهانبینی هنرمند و شناخت شگردهای هنری او جهت تبیین گروههای اجتماعی مورد نظر اثر هنری از اهداف پژوهش محسوب میشود. مقاله پیش رو درپی پاسخ به این پرسش است که میان جهاننگری هنرمند و آثار او با ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه در دورانی که آثار او خلق شده، چه رابطهای وجود دارد. در این راستا نمونههایی از عکسهای دوره قاجار که توسط آنتوان سورگین گرفته شدهاند، با تمرکز بر نقد تکوینی گلدمن و براساس آرای بارت مورد تحلیل نشانهشناسی قرار گرفتهاند. بررسیها نشان داد که ساختار فکری طبقهای که تغییر را در سر میپروراند ـ که نمود آن در اهداف مشروطهخواهان مشاهده شد ـ با ساختار اثر هنری که به نمایندگی هنرمند ایفای نقش میکند، رابطهای دوسویه و متقابل دارد و بهنوعی به یکدیگر وابستهاند؛ عکاسی محل تلقی این دو ساختار است. در این روند اختلاف طبقاتی و شاهمحوری، ساختار معنادار تصاویر نمونه موردی این مقاله است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ساختگرایی تکوینی،لوسین گلدمن،جامعهشناسی ادبیات،اثر هنری،
عنوان انگلیسی
Goldman's Genetic Structuralism as a Method of Critique for the Works of Visual Arts (Case Study of Qajar Period Photographs)
چکیده انگلیسی مقاله
Antoin Sevruguin is an artist and photographer of the Qajar periodical that, despite having the king's attention and interest, could demonstrate a critical perspective, appeal and protest of the conscious and protesting class of the society, by displaying a subject in different strata of society through the camera. Lucien Goldmann, a structuralist sociologist and theorist, used this method in his innovative approach called "genetic structuralism". Therefore, finding the worldview of its work and its relation to a social class is the basis of the genetic structuralism. The library and documentary data collection method is used in this study. In this discourse, the researcher has attempted to find the hidden worldview of the works by using the genetic structuralism and link it to the influential social group and examine the relationship between them. In the following, using the components within the works and the meaningful structure of society, he answers the following question: What is the role of different classes in shaping the forms and themes of Qajar period photography? The results indicate that there is a dialectical relationship between the artwork and the class. Antoin Sevruguin in all his works used themes and concepts such as class differences, presentation of Shah's power and superiority, considering people inferior, misogyny in society, Western influence, ignorance and negligence, humor and disorder in the community, along with the role of the protest class in informing the people.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ساختگرایی تکوینی,لوسین گلدمن,جامعهشناسی ادبیات,اثر هنری
نویسندگان مقاله
فتانه محمودی |
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
مژده شرفخواه |
دانش اموخته
غلامرضا پیروز |
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
نشانی اینترنتی
https://lcq.modares.ac.ir/article_18823_e7c92023f5b45502dd09688ca69e2a1b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات