این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۱۱، شماره ۴۳، صفحات ۱۲۷-۱۵۶
عنوان فارسی
سرشت زیباییشناختی شاهنامهی فردوسی
چکیده فارسی مقاله
باوجود هماهنگی و همسانی
شاهنامه
ی فردوسی با آنچه هگل در
درسگفتارهای زیباییشناسی
درباره ویژگیهای حماسه اصیل برمیشمارد، وی
شاهنامه
را حماسهای غیرمنسجم و فاقد مرکز عملکردیِ مستقل میخواند که نمیتوان به آن عنوان حماسه واقعی را داد. او حماسه اصیل را جلوه تمامیت جهان یک قوم میداند که حاصل تعینیابی و تظاهر انسانی اسطورههای نامنسجم و نابسامان پیشین، یعنی ایدئالشدگی طبیعت بهوسیله روح است. بنابراین شعر حماسی اصیل را، بهمثابه نخستین مرحله خودآگاهی روح مطلق، میتوان هنر ناب (مطلق) تلقی کرد که با ایجاد نوعی خودآگاهی جمعی در اجتماع تاریخی، از بالاترین درجه همنوایی ذهن و عین برخوردار است. زیباییشناسی
شاهنامه
ی فردوسی هم بر تحقق عینیِ محتوای اساطیری آن، یعنی «ستیزگی و آمیزگی نیروهای متضاد هستی»، از رهگذار گرایشهای اجتماعی، سیاسی و اخلاقی و به تعبیر دیگر بر تظاهر یگانگی انداموارِ دوگانهها استوار است. در این مقاله، نخست با استفاده از دیدگاه خود هگل درباره حماسه اصیل و نیز با بهرهگیری از یافتههای پژوهشهای دیگران، به نظرات او درباره
شاهنامه
پاسخ داده شده است؛ سپس با تکیه بر مقولاتی خاص از «فلسفه روح» هگلی، ازجمله خانواده، نظام نیازها و کشور یا دولت، در مقوله اخلاق اجتماعی، بهشیوه تحلیل تطبیقی، سرشت زیباییشناختی
شاهنامه
در خلال تمامیت حماسی، در مؤلفههای برونهمسری، تضاد و تمامیت در جهانپهلوان
شاهنامه
، بنمایههای واگشتی و کلیت در طبقات چندگانه اجتماعی نشان داده شده؛ و بدین ترتیب، با تطبیق عناصر تمامیتبخش حماسی در
شاهنامه
بر اصلیترین شاخصههای حماسه اصیل هگلی، بیان شده است که
شاهنامه
ی فردوسی نیز، همچون بعضی از بزرگترین حماسههای اصیل جهان، با برخورداری از شاخصترین ویژگیهای حماسه اصیل ـ برخلاف دیدگاه هگل ـ حماسهای اصیل است و ضمن دربرداشتن قدرت انتقال فهم مشترک دینی و اخلاقی از جهان، هنری جهانشمول و ماندگار شمرده میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زیبایی شناسی شاهنامه،فلسفه ی هنر هگل،عین و ذهن،یگانگی،
عنوان انگلیسی
Nature of Ferdowsi's Shahnameh Based on the Unity of Hegelian Subjectivity and Objectivity
چکیده انگلیسی مقاله
Despite the harmony and consistency in Ferdowsi's Shahnameh's with Hegel's belief in
his aesthetic lessons
about the features of “proper epic”, he calls Shahnameh incommensurate and lacking an independent functional center. He knows the proper epic, the manifestation of the totality of the world of a nation, which is the result of the human manifestation of incomprehensible myths. Therefore, the original epic poetry, as the first stage of the self-consciousness of the absolute soul, can be regarded as absolute art, which, by creating a kind of collective consciousness in the historical community, has the highest degree of consistency between the subject and the object. The aesthetics of Ferdowsi's Shahnameh also focuses on the actual fulfillment of mythological content, namely: "the controversy of the opposing forces. In this paper, first, using Hegel's views on proper epic, we have answered his criticism about Shahnameh, and then, relying on the categories of "Hegelian philosophy", including: the family, the system of needs, and the country or goverment, in the category of social ethics, in a comparative analysis method, we will prove that Ferdowsi's Shahnameh, like some of the world's greatest epic, unlike Hegel's views, has the most prominent features of an proper epic with the power to convey the common religious and moral understanding of the world, is a global and lasting art.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
زیبایی شناسی شاهنامه,فلسفه ی هنر هگل,عین و ذهن,یگانگی
نویسندگان مقاله
چیمن فتحی |
دانشچوی دکتری دانشگاه محقق اردبیلی
رامین محرمی |
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
بیژن ظهیری |
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
شهریار گیتی |
عضو هیات علمی گرو زبان و ادبیات عربی دانشگاه محقق اردبیلی
نشانی اینترنتی
https://lcq.modares.ac.ir/article_18790_d9e823823fc7206a8a3624514c4c9606.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات