این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۱، شماره ۴۴، صفحات ۲۰۵-۲۲۱

عنوان فارسی غرض‌ورزی نقد را تباه می‌کند نقدی بر مقاله «چگونه از زیر سایه خود خارج شوم»
چکیده فارسی مقاله نگارش مقاله‌ای که عنوان نقد ادبی را یدک می‌کشد، به تعاریف دقیق، نظریه و روش‌شناسی نیاز دارد. در نقد ادبی، باید از معیارهای شخصی فاصله گرفت و به‌دنبال معیارهای عینی و علمی بود. منتقد ادبیِ با دانش و تجربه با اتخاذ شیوه‌ای عینی، از غرض‌ورزی به دور است و نقدی بی‌طرف را ارائه می‌کند. تمرد از اصول نقد عینی و بی‌طرف، منجر به تباهی نقد می‌شود. اما گاهی برخی نویسندگان در نوشته‌های خود از پیروی از این اصول سر باز می‌زنند و اقدام به نوشتن یادداشت‌هایی با عنوان نقد ادبی می‌کنند که فقط بر معیارهای شخصی یا نظریه توطئه بنا شده‌اند. مهدی جاویدشاد در شماره 42 فصلنامه نقد ادبی (تابستان 1397) به انتشار مطلبی با عنوان «چگونه از زیر سایه خود خارج شوم؛ نقدی بر مقاله ایدئولوژی و فراخواندن جامعه سیاه‌پوستان آمریکا در شعر «به یاد رادیو» امیری باراکا» اقدام کرده که در تمام صفحات مقاله از بیان تعاریف دقیق و علمی، فرضیه و روش‌شناسی خودداری کرده است؛ زیرا با ارجاع به تعاریف علمی و عینی، اساس نوشته‌اش (اتهام سرقت ادبی) با سؤالاتی جدی مواجه می‌شود. جاویدشاد بحث خود را براساس فرضیات شخصی بنا کرده و از نقد منصفانه تمرد ورزیده تا با تکیه به اشتباهات، پنهان‌کاری و نظریات توطئه، یادداشتش را به‌پایان برساند. مقاله حاضر می‌کوشد تا با تکیه بر تعریف سرقت ادبی، نظریات متیو آرنولد، میشل فوکو و خورخه لوئیز بورخس، و همچنین اصول و روش تحقیق، ضمن اشاره به اشتباهات مقاله جاویدشاد، روشنگر و راهنمای نقد مقالات دیگر نیز باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترجمه،سرقت ادبی،غرض‌ورزی،نقد بی‌طرف،

عنوان انگلیسی Prejudice Depraves Criticism: A Critique of “How to Escape My Own Shadow”
چکیده انگلیسی مقاله An article related to literary criticism requires precise definitions, theory and methodology. In literary criticism, one must distance himself/herself from personal criteria and seek for objective and scientific criteria. A literary critic with knowledge and experience, by adopting an objective method, distances himself/herself from prejudice and provides a disinterested criticism. Distraction from the principles of objective and disinterested criticism leads to the destruction of criticism. But sometimes there are writings that refuse to adhere to these principles; they are based only on personal criteria or conspiracy theories. Mehdi Javid Shad has published an article, “How to Escape My Own Shadow; A Critique of “Ideology and Interpellation of Black Americans’ Community in Amiri Baraka’s “In Memory of Radio”, in Literary Criticism Quarterly (no. 42). He has refused to provide accurate and scientific definitions, hypothesis and methodology because by referring to scientific and objective definitions, the basis of his writing (the charge of plagiarism) faces serious questions. He based his argument on personal assumptions and dismissed disinterested criticism to finish his note by relying on mistakes, secrecy, and conspiracy theories. By relying on the definition of plagiarism, the views of Matthew Arnold, Michel Foucault, Jorge Luis Borges, as well as the principles and methods of research, the present research attempts to highlight the mistakes made by Javid Shad in order to shed light on the other articles of this type.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ترجمه,سرقت ادبی,غرض‌ورزی,نقد بی‌طرف

نویسندگان مقاله سید شهاب الدین ساداتی |
استادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن


نشانی اینترنتی https://lcq.modares.ac.ir/article_18800_fde2ce8280fb715e875714f00d812cd3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات