این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۴۲-۱۵۷

عنوان فارسی خاتم در آثار میراث معاصر: خوانش تاریخی در ورودی امامزاده زید تهران و در ورودی محفوظ در موزه ملی ایران
چکیده فارسی مقاله اهداف: در این پژوهش خاتم­کاری به عنوان بخشی از تزیینات معماری مورد نظر بوده که در این راستا به در ورودی امامزاده زید (ع) در شهر تهران و در ورودی محفوظ در موزه ملی ایران پرداخته شده است. هدف از پژوهش، مستندنگاری و تحلیل تخصصی درهای ورودی نامبرده، جهت دستیابی به اطلاعات تخصصی و فنی است.
روش­­ها: خاتم­کاری یکی از روش­های تزیین سطح اشیای چوبی است که از دوره آل مظفر تاکنون آثار قابل توجهی در گنجینه­های هنری از آن بر جای مانده است. از منظر روش‌شناسی، مطالعات صورت گرفته به صورت ترکیبی بوده و در آن از رهیافت زمینه­ای استفاده شده است. روش تحقیق مورد استفاده بر حسب هدف کاربردی و شیوه­ی مطالعه بر حسب روش و ماهیت توصیفی- تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات به صورت بررسی میدانی و کتابخانه­ای بوده است. همچنین دو در ورودی به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده است.
یافته­­ها: بررسی­های صورت گرفته حاکی از آنست که پژوهش حاضر نقش مؤثری در واکاوی مؤلفه­های نوآوری خاتم­کاری دوره­ی قاجار در دو اثر مورد مطالعه و جایگاه آن در تزیینات معماری داشته و همچنین مستندنگاری و تحلیل اطلاعات تخصصی حاصله کمک به ارتقای دانش حفاظت و نگهداری اثر دارد.
نتیجه­­گیری: دستاوردهای پژوهش حاکی از آنست که درهای ورودی مورد مطالعه از جمله آثار شاخص دوره­ی قاجار بوده که مؤلفه­های نوآوری همچون خاتم معرق و خاتم به شیوه­ی چیدمان گره در آن­ها مشاهده می­گردد. واکاوی و تحلیل این مؤلفه­ها نقش مؤثری در حفظ آثار و همچنین به صورت اطلاعات مفید در راستای حفظ و نگهداری اثر به شمار می­آیند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خاتم‌کاری،خاتم معرق،خاتم به شیوه‌ چیدمان گره،میراث معاصر،در ورودی امامزاده زید،موزه ملی ایران،

عنوان انگلیسی Inlay in contemporary heritage: A historical reading of the inlay work of the entrance door of Zeyd Imamzadeh in Tehran and the protected entrance door in the National Museum of Iran
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Inlay is one of the invaluable art-works of contemporary heritage of Qajar era. The aim of the research is to document and to analyze the entrance door of Zeyd Imamzadeh in Tehran and the entrance door of the National Museum of Iran. It is to understand the innovative components of these cases in order to obtain deep technical information about inlay.

Methods: From the methodological point of view, the research has a qualitative nature. For the experimental part of the inference mechanism, the case studies were analyzed by combined strategies in a contextual approach. The research method has a descriptive-analytical nature. The method of collecting the information is technical survey and in-depth scrutiny. The two entrances have been selected by purposive sampling method.

Findings: The investigations carried out in the field and accomplished by reviewing the documentary availability. The findings indicate that the inlay work of the entrance door of Zeyd Imamzadeh in Tehran and the protected entrance door in the National Museum of Iran are among the best examples of contemporary heritage which revealed the hidden quality of the Qajar art and architecture.

Conclusion: The conclusion of the research indicates that the studied entrance doors are among the high-quality art-works of the Qajar period, in which innovative components such as marquetry inlay and inlay are in high quality arrangement of Gereh. The conclusion of the research highlights that the protection and maintenance are among the most effective parts of the conservation of these heritage monuments.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خاتم‌کاری,خاتم معرق,خاتم به شیوه‌ چیدمان گره,میراث معاصر,در ورودی امامزاده زید,موزه ملی ایران

نویسندگان مقاله سمیرا عرب |
کارشناس پژوهشی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://bsnt.modares.ac.ir/article_963_b87ed0456dc0ffb2f560616f046fc567.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات