این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۹۶-۱۱۵

عنوان فارسی ارزیابی عملکرد پوشش گیاهی در برقراری آسایش باد شهری؛ نمونه موردی: پیاده‌راه خیابان امام تبریز
چکیده فارسی مقاله اهداف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش پوشش گیاهی در تعدیل جریان باد آزاردهنده پیاده­راه خیابان امام می­باشد. خیابان امام یکی از شریان­ های اصلی شهر تبریز است که سرعت آزاردهنده باد در پیاده­رو­های آن منجر به سلب آسایش عابرین پیاده بخصوص در فصول سرد سال شده­است.
روش­ ها: در این تحقیق از روش توصیفی-تحلیلی و شبیه­سازی عددی با استفاده از نرم­افزار Dlubal RWIND Simulation2.02 در جهت شبیه­ سازی جریان باد برای وضع موجود و حالات مختلف پیشنهادی ­استفاده گردید. در این راستا، تاثیر ارتفاع، فاصله، و چیدمان پوشش گیاهی به همراه نیمکت درختی، به عنوان متغیرهای مستقل پژوهش، بر روی سرعت جریان باد در تراز عابر پیاده به عنوان متغیر وابسته پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و و از روش همبستگی اسپیرمن برای بررسی ارتباط میان متغیرها استفاده شده­ است.
یافته­ ها: بررسی­ ها نشان داد کاشت درختانی با ارتفاع 4 متر در فواصل 5 متری از یکدیگر که با الگوی تراکم 1 توزیع شده­ اند قادر است تا با کاهش 52 درصدی سرعت جریان در تراز عابر پیاده، به برقراری آسایش در معابر خیابان امام کمک کند.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که استفاده از پوشش گیاهی متناسب با اقلیم، در فواصل و طبق الگوی درست می­ تواند سرعت باد را به صورت قابل ملاحظه ­ای کاهش دهد. نیمکت­ های درختی پیرامونی، جریان هوا را به سمت خیابان هدایت کرده و باعث تعدیل سرعت باد در سطح عابر پیاده می ­گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پایداری،جریان باد،طراحی شهری،پیاده راه،آسایش باد،نیمکت درختی،شهر سالم،

عنوان انگلیسی Greenery as a Mitigation Strategy for Pedestrian Level Wind Condition in Urban Areas; Case Study: Iman Street in Tabriz
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The purpose of this study is to investigate the role of vegetation in reducing nuisance wind speed on the Imam Street sidewalk. Imam Street is one of the main arteries in Tabriz, and the nuisance wind speed on its sidewalks disturbs the climate comfort for pedestrians, especially during the cold season.

Methods: A descriptive-analytical method is used in this study, and numerical simulations are performed using Dlubal RWIND 2.02 to evaluate the wind flow for the current condition and the proposed alternatives. In this context, the effect of vegetation height, spacing and arrangement (with tree bench) as independent variables on wind speed at pedestrian height as dependent variable was investigated. Spearman correlation test is used to evaluate the relationship between variables.

Findings: The studies have shown that trees with a height of 4 meters, distributed at a distance of 5 meters according to the pattern 1, can reduce the flow velocity on the pedestrian level by 52%.

Conclusion: The results show that the implementation of vegetation in appropriate spacing and pattern can significantly reduce wind speed. Placing tree benches on the sidewalk changes the airflow toward the street and reduces wind speed at the pedestrian level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پایداری,جریان باد,طراحی شهری,پیاده راه,آسایش باد,نیمکت درختی,شهر سالم

نویسندگان مقاله پریناز بادامچی زاده |
کارشناسی ارشد طراحی شهری، گروه معماری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

پریا سعادت جو |
دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

مجید احمدلوی داراب |
دکتری شیمی، دانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

مهیار کاظمیان |
دانشجوی دکتری عمران-سازه، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://bsnt.modares.ac.ir/article_954_9bcc7f7da124c89b461c3804c2673ec7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات