این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۷۵-۸۳
عنوان فارسی
رویکرد طراحی- مبنا به مصرف هوشمندانه انرژی در نظریه معماری سرآمد
چکیده فارسی مقاله
اهداف
: آسیبشناسی صورتگرفته نشان میدهد که روشهای متداول آموزش، در عمل نتوانستهاند در انتقال مفاهیم کاهش مصرف انرژی موفق باشند. بنابراین این پژوهش با استفاده از دستگاه فکری "نظریه معماری سرآمد"، به تبیین ویژگیهای رویکرد طراحی- مبنا به مصرف هوشمندانه انرژی و تاثیر آن بر افزایش بازدهی آموزش طراحی معماری میپردازد.
روشها:
پژوهش از طریق پرسشنامههای بسته، بهصورت خوداظهاری با مشارکت 20 استاد و 85 دانشآموخته کارشناسی ارشد معماری، سئوال میکند که مخاطب با مباحث "فیزیک ساختمان" و بهرهوری در مصرف انرژی چه میزان آشنایی دارد و مخاطب تا چه اندازه آموزشهای دانشگاهی مربوط را کاربردی میداند.
یافتهها:
نتایج پرسشنامه گویای آن است که آموزشهای موجود در دانشگاههای برتر کشور براساس مدل اطلاعات- مبنا (و نه طراحی- مبنا) اجرا میشوند و در نتیجه توسط مخاطب "غیرکاربردی" ارزیابی میشوند.
نتیجهگیری:
نظریه معماری سرآمد استفاده از الگوهای "طراحی- مبنا" در کاهش مصرف انرژی را در "آموزش طراحی معماری" و تغییر دیدگاه برای جایگزینکردن تربیت ابرمعمارِ "احساساتی- فرمالیست" (روشهای متعارف)، با تربیت یک معمار آشنا به استفاده از فناوریهای روزآمد را پیشنهاد میدهد. مهمترین موضوعات برای تحقق این نظریه در آموزش معماری عبارتند از: حرکت از "دانش ضمنی" به "یادگیری عمیق"، از "دادههای یکه" به "ابردادهها"، از "روشهای متعارف کنترل و نظارت" به "اینترنت اشیا"، و از نظام قدیمی "نقشهکشی ساختمان" به "مدلسازی دادهای ساخت".
کلیدواژههای فارسی مقاله
معماری آینده،آینده معماری،نظریه معماری سرآمد،فیزیک ساختمان،مصرف هوشمندانه انرژی،
عنوان انگلیسی
Designerly Approach to Energy Efficiency in High-Performance Architecture Theory
چکیده انگلیسی مقاله
Aims:
Pathology shows that conventional training methods have not been able to be successful in transmitting energy consumption reduction concepts. Therefore, this study uses the intellectual device of "high-performance architecture theory" to explain the characteristics of the “designerly” approach to “energy efficiency” and its effect on increasing the efficiency of architectural design training.
Methods:
Through closed-ended questionnaires, the research, with self-expression with the participation of 20 professors and 85 graduate students of architecture, asks how much the audience is familiar with the topics of "building physics" and energy efficiency and to what extent does the audience evaluates the relevant academic teachings practical.
Findings:
The results indicate that the training at the country's top universities is based on the information-based model (not the design-basis) and is therefore evaluated "non-practical" by the audience.
Conclusion:
High-performance architecture theory suggests using designerly patterns in reduction of energy consumption in “architecture design training” and change of perspective to replace "emotional-formalist" super-architect training (conventional methods) with training an architect familiar to the use of up-to-date technology. The most important topics for the realization of this theory in architectural education are: move from "tacit knowledge" to "deep learning", from "unique data" to "super-data", from "conventional control and monitoring methods" to the internet of things, and from the old system of "building mapping" to "building data modeling".
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
معماری آینده,آینده معماری,نظریه معماری سرآمد,فیزیک ساختمان,مصرف هوشمندانه انرژی
نویسندگان مقاله
محمدجواد مهدوینژاد |
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://bsnt.modares.ac.ir/article_881_b15219083f6d228cb07f0f95c0a4d501.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات