این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۴۹-۱۵۹

عنوان فارسی روشﻫﺎی ﻋﺪدی ﺑﺮای ﺗﻮﺿﯿﺢ اﻟﮕﻮی ﮐﺎرﺑﺮد رﻧﮓ در ﻣﻘﺮﻧﺲﻫﺎی دوره ﺻﻔﻮی
چکیده فارسی مقاله در ﻣﻌﻤﺎری ایراﻧﯽ، آرایهﻫﺎ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺟﺪاﻧﺎﭘﺬیر ﻓﺮﻣﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪﮔﻮﻧﻪای ﮐﻪ در ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻮارد از ﻧﻈﺮ ﺑﺼﺮی ﺑﺨﺶ ﻋﻈﯿﻤﯽ از ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻓﺮم را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص ﻣﯽدﻫﻨﺪ، یکی از ﻣﻬﻢﺗﺮین آرایهﻫﺎ در ﻣﻌﻤﺎری ایران ﻣﻘﺮﻧﺲ اﺳﺖ ﮐﻪ از ﻧﻈﺮ ﻫﻨﺪﺳﻪ و ﻓﺮم ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻧﻘﻄﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ آرایهﻫﺎی ﻣﻌﻤﺎری این ﺳﺮزﻣﯿﻦ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاین ﺑﺮرﺳﯽ ﻫﻤﻪﺟﺎﻧﺒﻪ آن ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ در راﺳﺘﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪات اﻣﺮوزی ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﺮم ﺑﺎ ﻫﻮیت، ﺿﺮوری اﺳﺖ. یکی از ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺑﺮرﺳﯽ در آرایه ﻣﻘﺮﻧﺲ، رﻧﮓ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ دﻗﺖ در ﻫﺮ ﻣﻘﺮﻧﺲ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ آن ﺑﻪ ویژه در ﺷﯿﻮه ﻫﻤﻨﺸﯿﻨﯽ آن ﭘﯽ ﻣﯽﺑﺮیم. رﻧﮓ ﺑﻪﻋﻨﻮان یکی از ویژﮔﯽﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﻓﺮم در ادراک دیداری آﺛﺎر ﻣﻌﻤﺎری و ﺑﻪﻃﺒﻊ دﺳﺘﻪﺑﻨﺪی ﻫﻢﺧﺎﻧﻮادﮔﯽﻫﺎی آﻧﻬﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ایفا ﻣﯽﮐﻨﺪ. این ﭘﺎراﻣﺘﺮ ﻣﻬﻢ در ﻓﺮم، از ﺳﺎیر ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎیی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﮑﻞ، ﺟﻨﺲ یا ﺑﺎﻓﺖ ﻣﺴﺘﻘﻞﺗﺮ اﺳﺖ زیرا در ارﺗﺒﺎط ﺗﻨﮕﺎﺗﻨﮓ ﺑﺎ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﻏﯿﺮﺑﺼﺮی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎزه ﻧﯿﺴﺖ و ﺑﺎ آزادی ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻣﯽﺗﻮان آن را در ﻓﺮمﻫﺎی اﻣﺮوز ﻣﻌﻤﺎری ﻣﺸﺎرﮐﺖ داد. این ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﯿﻮه ﻫﻤﻨﺸﯿﻨﯽ رﻧﮕﯽ در ﻣﻘﺮﻧﺲﻫﺎی ﻣﻌﻤﺎری ایراﻧﯽ در دوره ﺻﻔﻮی ﺳﻌﯽ دارد اﻟﮕﻮی رﻧﮕﯽ در ﺑﺎﻓﺖﻫﺎ ﺑﺮای ﺧﻠﻖ ﻓﺮمﻫﺎیی اﺻﯿﻞ در ﻣﻌﻤﺎری اﻣﺮوز ایران را ارایه دﻫﺪ و از ﻃﺮیق ﺳﻨﺠﺶ ﮐﻤﯽ ﻓﺮﮐﺎﻧﺲﻫﺎی رﻧﮕﯽ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻣﻘﺎیسه آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻫﻢ، ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ویژه رﻧﮕﯽ و ﻫﻮیتﺑﺨﺶ ﺑﻪﺻﻮرت ﮐﻤﯽ اﺳﺘﺨﺮاج ﮐﻨﺪ. در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ دادهﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﮔﺮدآوری ﺷﺪﻧﺪ، ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻧﻬﺎ دو ﺷﯿﻮه دیداری و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ای- دیجیتالی ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰارﻫﺎی ویژه ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺖ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﺪلﺳﺎزی رایانهای و ﺳﭙﺲ اﺳﺘﺪﻻل ﻣﻨﻄﻘﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا، ﻧﺘﺎیﺞ ﻧﻬﺎیی ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪﻧﺪ.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ﻣﻌﻤﺎری ایراﻧﯽ،آرایه،رﻧﮓ،ﻣﻘﺮﻧﺲ،دیجیتال،ﺳﯽ ﺷﺎرپ،

عنوان انگلیسی A Digital Method For The Application Of Color In Muqarnas, Safavid Era
چکیده انگلیسی مقاله Ornaments are inseparable elements of Iranian Architecture. They take a visual part in defining the quintessence of forms. Muqarnas, as one of these ornaments, stands on the summit of geometry and form of Iranian architecture. A multi-aspect study on Muqarnas is an important activity that can end to the construction of identifiable forms. The study of color, especially on the juxtaposition of colors in Muqarnas is in the scope of this paper. Color, as a vital element in visual perception, can arrange the taxonomy of forms. In comparison with other elements of form like shape, texture, and material, color is more independent in the way that it is not intertwined with non-visual elements like structure. This ends to a convenient application of color in contemporary forms. The juxtaposition of colors in Muqarnas of Safavid era is enquired in this paper; via this, a good tool for color patterns capable of creating Iranian original forms is provided. The quantitative method in the study and the comparison of frequencies of colors yields a quantitative color index applicable in identifiable forms. The data are collected on the field and two methods are applied for the analysis: visual and computational. The result is extracted on the basis of computer modeling and logical reasoning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ﻣﻌﻤﺎری ایراﻧﯽ,آرایه,رﻧﮓ,ﻣﻘﺮﻧﺲ,دیجیتال,ﺳﯽ ﺷﺎرپ

نویسندگان مقاله احسان حیدری‌زادی |
ﮔﺮوه ﻣﻌﻤﺎری، داﻧﺸﮑﺪه ﻫﻨﺮ و ﻣﻌﻤﺎری، واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻏﺮب، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، ایران

محمدهادی کابلی |
ﮔﺮوه ﻣﻌﻤﺎری، واﺣﺪ دﻣﺎوﻧﺪ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، ایران

لیلا زارع |
ﮔﺮوه ﻣﻌﻤﺎری، داﻧﺸﮑﺪه ﻫﻨﺮ و ﻣﻌﻤﺎری، واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻏﺮب، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، ایران


نشانی اینترنتی https://bsnt.modares.ac.ir/article_833_8e9685ecb0067ca6d899785231e74d12.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات