این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۲۵

عنوان فارسی ارائۀ مدل مدیریت مدارس یادگیرنده در مدارس دولتی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مدارس دولتی در ایران با توجه به ویژگی‌های ساختاری و مدیریتی خود، که متأثر از ساختار متمرکز مدیریت آن است، با اصول سازمان یادگیرنده فاصله دارند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، ارائۀ مدل مدیریت مدارس یادگیرنده در مدارس دولتی شهر تهران است. رویکرد پژوهش کیفی و کمّی است. در بخش کیفی، از طریق نمونه‌گیری هدفمند با 22 نفر از خبرگان وزارت آموزش‌وپرورش و مدارس شهر تهران تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته انجام شد و در بخش کمّی نیز از طریق نمونه‌گیری در دسترس، 351 پرسش‌نامه بین مدیران مدارس دولتی شهر تهران توزیع شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی، برای اکتشاف مدل مدیریت مدارس یادگیرنده با استفاده از تئوری داده‌بنیاد از طریق نرم‌افزار مکس‌کیودا و در بخش کمّی، برای آزمون مدل ارائه‌شده با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس انجام شد. در بخش کیفی پس از انجام مصاحبه‌های کیفی و کدگذاری‌ها، عوامل علّی، زمینه‌ای، مداخله‌ای، راهبردها و پیامدهای مدیریت مدارس یادگیرنده مشخص شد. در بخش کمّی نیز نتایج مبیّن معنا‌داری مدل‌های اندازه‌گیری و معادلات ساختاری بود که درنهایت مدل مدیریت مدارس یادگیرنده با 6 بعد اصلی و 17 مقوله فرعی و 221 شاخص تأیید شد. مدیران وزارت آموزش‌وپرورش و تمامی ذی‌نفعان مدارس با توجه به عوامل علّی و شرایط زمینه‌ای و مداخله‌ای و اتخاذ راهبرد‌هایی در زمینۀ توانمندسازی منابع انسانی، توسعۀ مدیریت دانش و یادگیری، یادگیری تیمی و مشارکتی، شبکۀ ارتباطات یادگیری و مدرسۀ خودارزیاب، مسئول و پاسخ‌گو از مزایای مدیریت مدارس یادگیرنده بهره‌مند خواهند شد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری،مدارس یادگیرنده،مدارس دولتی،

عنوان انگلیسی Presenting a management model of learning schools in public schools of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Public Schools in Iran are far from the principles of the learning organization due to their structural and managerial characteristics influenced by the centralized management structure. Therefore, the purpose of this research was Proposing a management model of learning schools in public schools of Tehran. This study employed a mixed-methods approach. In the qualitative phase, a semi-structured interview was conducted with 22 experts from the Ministry of Education and schools in Tehran, selected through purposive sampling until theoretical saturation was achieved. In the quantitative phase, 351 questionnaires were distributed among public school principals in Tehran, using convenience sampling. Qualitative data were analyzed using grounded theory through MAXQDA software to explore the initial model. Quantitative data were analyzed using structural equation modeling via Smart PLS software to test the proposed model. In the qualitative phase, after conducting the interviews and coding, the causal, contextual, and intervention factors, strategies and consequences of the management of learning schools were determined. The results of the quantitative phase showed the significance of the measurement models and structural equations, which finally confirmed the management model of learning schools with 6 main dimensions, 17 subcategories and 221 indicators. The managers of the Ministry of Education and all schools' stakeholders can benefit from the implementation of learning school management, taking into account the causal and contextual factors and intervening conditions, while adopting strategies such as human resource empowerment, advancing knowledge and learning management, team and collaborative learning, learning communication network and self-assessing, responsible and accountable school.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله یادگیری,مدارس یادگیرنده,مدارس دولتی

نویسندگان مقاله امیرحسین شکوفی مقیمان |
دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب،تهران، ایران.

پریناز بنیسی |
استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران

مریم مصلح |
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_219270_5ad00ea97392a747d01ec6c87eed293a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات