این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۲۷-۱۶۶
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی اهداف، محتوا و روش تدریس درس علومتجربی دوره دبستان ایران با چند کشور جهان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر مطالعهای کیفی است و به کمک الگوی بردی به بررسی تطبیقی استانداردها و چهارچوبهای برنامه درسی علومتجربی دوره ابتدایی در ایران و پنج کشور سنگاپور، کره جنوبی، ژاپن، قطر و فرانسه پرداخته است. انتخاب این کشورها بر اساس عملکرد آنها در آزمون بینالمللی تیمز در سالهای 2015 و 2019 است. سه کشور سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن در صدر جدول امتیازات قرار داشتند و از کشورهای همرده ایران نیز قطر از قاره آسیا و فرانسه از قاره اروپا انتخاب شدند. کشورهای موردمطالعه دارای نظام آموزشی متنوعیاند و در زمینه تدوین استانداردهای آموزشی و چهارچوبهای برنامه درسی ملی، یا پیشگام بودهاند و برنامههای مدونی برای سالهای آینده تدوین کردهاند، یا با ایران همترازند. نتایج بهدستآمده از مطالعات نشان میدهد درحالیکه اهداف در کشورهایی مانند سنگاپور و ژاپن کاربردی و شفاف هستند، اهداف موردانتظار در برنامه درسی علومتجربی مقطع ابتدایی در ایران، بیشتر ایدئالی و آرمانی است و ارزشهای کاربردی برای زندگی روزمره دانشآموزان کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. همچنین یافتهها حاکی از آن است که محتوای درس علومتجربی در ایران هماهنگ با توسعه علوم و فنّاوری متحول نشده است. علاوهبر این نتایج نشان میدهد که روشهای تدریس در کشورهای مختلف متفاوت است؛ درحالیکه در سنگاپور، ژاپن و فرانسه از روشهای فعال و فراگیرمحور استفاده میشود، در ایران تدریس بهصورت معلممحور و نیز استفاده از روشهای سنتی مطمحنظر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
علومتجربی،اهداف،محتوا،روش تدریس،تیمز،
عنوان انگلیسی
A comparative study of the goals, content, and teaching methods of primary school science education in Iran and some selected countries
چکیده انگلیسی مقاله
This qualitative research employed Bereday's comparative model to examine the standards and curricular frameworks of primary school science curricula in Iran and five selected countries, i.e., Singapore, South Korea, Japan, Qatar, and France. The selection of these countries was based on their performance in TIMSS international assessment in 2015 and 2019. Singapore, South Korea, and Japan ranked at the top of the results table, while Qatar (from Asia) and France (from Europe) were chosen as countries more comparable to Iran. These countries represent a range of educational systems—some being pioneers in curriculum development and long-term educational planning, and others on par with Iran. The findings revealed that while countries such as Singapore and Japan have practical and clear objectives, the expected goals in Iran's primary school science curriculum are more idealistic, with less emphasis on practical values for students' daily lives. Additionally, the results indicated that the content of the science course in Iran has not kept pace with advances in science and technology. Furthermore, the results demonstrated variations in teaching methods across different countries; while active and learner-centered methods are dominated in Singapore, Japan, and France, Iran predominantly adopts a teacher-centered approach with a focus on traditional methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
علومتجربی,اهداف,محتوا,روش تدریس,تیمز
نویسندگان مقاله
محمد رضا نیلی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
فرزانه میرزائی |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان
نگارسادات طباطبا |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_224489_2ce5181f83dd2473ac37ec98ade65ca5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات