این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۶۷-۱۸۳
عنوان فارسی
بررسی نقاط قوت و ضعف مدارس سمپاد از دیدگاه فارغالتحصیلان: مطالعۀ دادهبنیاد
چکیده فارسی مقاله
توجه به پرورش استعدادهای درخشان در هر جامعهای به رشد و پیشرفت آن جامعه کمک میکند. در ایران، مدارس سمپاد با هدف توجه به این قشر از افراد بنا شده است. این پژوهش با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف مدارس سمپاد از دیدگاه فارغالتحصیلان آن مدارس انجام شد. محیط پژوهش دربرگیرندۀ تمامی فارغالتحصیلان مدارس سمپاد در سال 1401 بود. روش تحقیق، کیفی و راهبرد آن دادهبنیاد بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری درنهایت تعداد بیست نفر انتخاب شدند. اطلاعات ازطریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته گردآوری و با استفاده از سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شدند. درنهایت 618 گزاره، 70 مفهوم، 11 مقولۀ فرعی و 3 مقولۀ اصلی استخراج شد. مقولههای اصلی شامل: «محیط بالنده»، «محیط پرتنش روانی ـ تحصیلی» و «ناهماهنگیهای سازمانی» بود. مقولۀ اصلی «محیط بالنده» شامل مقولههای فرعی «سمپاد بهمثابۀ یک خانواده»، «پرورش همهجانبه»، «پرورش روحیۀ امیدواری»، «انگیزش و پشتکار» و «اعتباریابی ازطریق مدارس سمپاد»، مقولۀ اصلی «محیط پرتنش روانی ـ تحصیلی» شامل مقولههای فرعی «فشار مضاعف» و «توقعسازی سمپاد» و مقولۀ اصلی «ناهماهنگیهای سازمانی» شامل مقولههای فرعی «عدم هماهنگی مدارس سمپاد از یکدیگر»، «سیستم گزینشی و ورودی ناکارآمد» و «شهریۀ بالا» بود. نتایج نشان داد ورود به مدارس سمپاد برای دانشآموزان و خانوادۀ آنها محیطی بالنده است و امتیاز ویژهای به شمار میرود، اما این مدارس به بسیاری از جنبههای مهم روانشناختی، از قبیل استرس تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان، کمتر توجه میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استعداد درخشان،مدارس سمپاد،فارغالتحصیلان،دادهبنیاد،
عنوان انگلیسی
Strengths and Weaknesses of SAMPAD Schools from the Perspective of Alumni: A Grounded Theory Study
چکیده انگلیسی مقاله
Nurturing gifted students plays a critical role in the advancement of any society. In Iran, SAMPAD (National Organization for the Development of Exceptional Talents) schools have been established to serve this purpose. This qualitative research aimed to explore the strengths and weaknesses of SAMPAD schools from the perspective of their alumni. The study population included all alumni who graduated from SAMPAD schools in 2022. The research adopted a qualitative methodology using a grounded theory approach. A purposive sampling method was used, and data collection continued until theoretical saturation was achieved, resulting in a total of 20 participants. Data were collected through semi-structured interviews and they were analyzed using open, axial, and selective coding. The analysis yielded 618 statements, 70 concepts, 11 subcategories, and 3 core categories. The core categories included (1) a nurturing environment, (2) a psychologically and academically stressful environment, and (3) organizational inconsistencies. The first core category, "a nurturing environment," included subcategories such as "SAMPAD as a family," "holistic development", "fostering hope", "motivation and perseverance", and "gaining credibility through SAMPAD". The second core category, "a psychologically and academically stressful environment," encompassed "excessive pressure" and "unrealistic expectations fostered by SAMPAD." The third core category, i.e., "organizational inconsistencies," included "lack of coordination among SAMPAD schools", "ineffective entrance selection system", and "high tuition fees". Findings suggested that although SAMPAD schools offer a prestigious and growth-oriented environment for students and their families, they often overlook crucial psychological aspects such as academic stress and student mental health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استعداد درخشان,مدارس سمپاد,فارغالتحصیلان,دادهبنیاد
نویسندگان مقاله
حسن زارعی محمودآبادی |
دانشیار گروه روانشناسی. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه یزد. یزد ایران
اطهره انتظاری زارچ |
کارشناسیارشد روانشناسی عمومی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_218223_86ea219808fc0bc39f10f75e33ae66a6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات