این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۶۱۱-۶۴۱

عنوان فارسی وجوه تعاملی سوژه و ژست در سه‌گانۀ بکت
چکیده فارسی مقاله سوژه و ژست از مفاهیمی هستند که در رابطۀ تعاملی و تناظری با یکدیگر قرار دارند. در گفتمان‌ ادبی، سوژه به‌تأثیر از ژست دچار استحاله می‌شود و از این منظر، ژست در بازتولید هویّت و باورمندی سوژه ایفای نقش می‌کند. مسئلۀ اصلی پژوهشِ حاضر تأثیر ژست بر سوژه و تبیین سازوکارها و کارکردهای آن است. یکی از جلوه‌های تأثیرپذیری سوژه از ژست و وجوه تعاملی این دو مفهوم را در آثار ساموئل بکت می‌توان پی‌جویی کرد. نوع تفکّر بکت که از نواندیشی فلسفی و طنز گزندۀ او مایه می‌گیرد، موجب تحوّل ساختارهای ادبی و اندیشگانی در قرن بیستم شد و از این منظر، وجوه تعاملی این دو مفهوم در این ساختار بسیار اهمیت دارد. در این پژوهش کارکرد سوژه و ژست و وجوه تعاملی آن در سه‌گانۀ بکت واکاوی می‌شود و تأثیر ژست بر افول سوژه‌ نمایان می‌گردد. استحالۀ­ سوژه به‌میانجی ژست از این منظر قابل بازنمایی است که در روایت سه‌گانۀ بکت، فقدان ژست‌، سوژه‌های بکتی را بی‌چهره و مستهلک می‌کند که حتّی به ماقبل سوژگی می‌رسند. برای نشان دادن این فرایند، مسیر حرکت سوژه در بکت در سه ساحت پیشا- افول، افول و پسا- افول بازنمایی شده است. در این فرایند سوژۀ بکتی از تن دادن به نظم نمادین سر باز می­زند و به سوژگی نمی­رسد. مسیر افولی فیگور بکتی با رفتن به ساحت هیچ، تن را می‌زُداید و تنی ساکن و ذهنی وراج را برای او رقم می‌زند. بنابراین تنِ سوژه (فیگور) در گفتمان بکت به تنی فرو­پاشیده، از هم گسیخته و به‌غایتِ تودگی می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ژست،سوژه،صیرورت سوژه،سوژۀ افولی،سهگانۀ بکت،

عنوان انگلیسی Interactive aspects of subject and gesture in Beckett's trilogy
چکیده انگلیسی مقاله Subject and gesture are concepts that are in an interactive and corresponding relationship with each other. In literary discourse, the subject is transformed by the effect of the gesture, and the gesture plays a role in reproducing the identity of the subject. The problem of this research is the effect of the gesture on the subject and the expression of its mechanisms. One of the effects of the effect of the subject on the gesture can be found in the works of Samuel Beckett. Beckett's type of thinking transformed the literary and intellectual structures of the 20th century, and from this point of view, the interactive aspects of these two concepts are very important in this structure. In this research, the interactive aspects of the subject and gesture in Beckett's trilogy are analyzed and the effect of the gesture on the decline of the subject is revealed. The metamorphosis of the subject refers to the concept that the lack of gesture makes Beckett's subjects faceless and degenerate, which even reach pre-subjectivity. To show this process, the movement of the subject in Beckett is represented in three areas: pre-decline, decline and post-decline. In this process, Beckett's subject refuses to conform to the symbolic order and does not become a subject. The downward path of Beckett's figure, by going to the field of nothing, removes the body and gives her a static body and a restless mind. Therefore, the body of the subject (figure) becomes a collapsed, disintegrated and mass-like body.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ژست,سوژه,صیرورت سوژه,سوژۀ افولی,سهگانۀ بکت

نویسندگان مقاله اکرم صفی خانی |
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران

ابراهیم کنعانی |
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران

امید وحدانی فر |
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران


نشانی اینترنتی https://jor.ut.ac.ir/article_102793_694f4ceab06f59095b011fb11b93f3f6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات