این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۹، شماره ۶۸، صفحات ۵-۱۹
عنوان فارسی
بررسی تواناییهای مورد اندازهگیری در آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی در سال ۱۴۰۰
چکیده فارسی مقاله
هدف: آزمون سراسری (کنکور) با هدف انتخاب دانشآموزان برای ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی طراحی شده است. این مطالعه در پی آن است تا ساختار مفهومی و تواناییهای نهفته مورد سنجش در این آزمون را که در انتخابی دقیق و عادلانه نقش بسزایی دارند، شناسایی و تحلیل کند.
روش: این پژوهش به روش توصیفی–همبستگی انجام شد. نمونهای تصادفی شامل 48٬436 نفر از داوطلبان گروه علوم تجربی کنکور سال 1400 انتخاب گردید. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل مؤلفههای اصلی (PCA)، تحلیل خوشهای (Cluster Analysis)، مقیاسبندی چندبعدی (MDS) و مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیلها نشان داد که ساختار آزمون از سه توانایی عمده تشکیل شده است: دروس عمومی، دروس تخصصی، و زبان انگلیسی بهعنوان یک توانایی مستقل. مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد که تواناییهای عمومی، زیربنای توسعه سایر ابعاد هستند و روابط میان آنها از نظر آماری معنادارند. زبان انگلیسی نیز به عنوان حیطهای مستقل شناسایی شد.
نتیجهگیری: ساختار شناساییشده، الگویی منسجم از تواناییهای اندازهگیری شده در آزمون ارائه میدهد که میتواند در طراحی سؤالات، تفسیر نتایج، و برنامهریزی آموزشی به کار رود. تأیید مدل مفهومی پژوهش، پشتوانهای نظری و تجربی برای درک بهتر سازوکار آزمون فراهم میکند.علاوه بر این نتایج پژوهش به بهینهسازی فرآیند گزینش کمک کرده و میتواند در جهت همراستاسازی روشهای ارزیابی با اهداف آموزشی و نیازهای متغیر جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی،توانایی نهفته،تحلیل مولفههای اصلی،مقیاسبندی چندبعدی،تحلیل خوشهای،مدلسازی معادلات ساختاری،
عنوان انگلیسی
Investigating the abilities measured in the Iranian university entrance exam (Konkur) for the experimental science group (1400)
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The National University Entrance Exam (Konkur) is designed to select students for admission to universities and higher education institutions in Iran. This study aims to identify and analyze the conceptual structure and latent abilities assessed in this exam, which play a critical role in ensuring accurate and fair student selection.
Method: This research employed a descriptive-correlational design. A random sample of 48,436 candidates from the Experimental Sciences track of the 2021 Konkur was selected. Data were analyzed using statistical techniques including Principal Component Analysis (PCA), Cluster Analysis, Multidimensional Scaling (MDS), and Structural Equation Modeling (SEM).
Results: The results revealed a structure of three abilities in the exam, consisting of general subjects, specialized subjects, and English as an independent ability. The structural equation model showed that general ability underpin the development of the other two abilities, and the relationships between these were statistically significant. English was also identified as a distinct domain.
Conclusions: The identified structure offers a coherent model of the abilities assessed by the exam, which can inform question design, score interpretation, and educational planning. The confirmation of the conceptual model provides theoretical and empirical support for understanding the exam's structure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی,توانایی نهفته,تحلیل مولفههای اصلی,مقیاسبندی چندبعدی,تحلیل خوشهای,مدلسازی معادلات ساختاری
نویسندگان مقاله
لیدا ایوبی |
دانشجوی دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
صبا صفریان |
دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران،
ابراهیم خدایی |
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
علی مقدم زاده |
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_229083_a839ca81251567c270bf8e04e81ba953.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات