این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۹، شماره ۶۸، صفحات ۲۱-۳۵
عنوان فارسی
اثربخشی توانمندسازی روانشناختی بر خودپندارهی تحصیلی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی پایین
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانمندسازی روانشناختی بر خودپندارهی تحصیلی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی پایین انجام گرفت.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر با عملکرد تحصیلی پایین دورهی متوسطهی دوّم در سالتحصیلی 1403-1404 شهر اردبیل بودند. بدین منظور تعداد 30 دانشآموز دختر با عملکرد تحصیلی پایین بر حسب ملاکهای ورود به پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. پس ازاجرای پیشآزمون بهوسیلهی پرسشنامهی خودپندارهی تحصیلی لیو و وانگ (2005)، گروه آزمایشی 8 جلسه (هر هفته 2 جلسه) 60 دقیقهای برنامه توانمندسازی روانشناختی توماس و ولتهوس (1990) را دریافت نمودند و گروه کنترل به روال عادی خود ادامه دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری در نرمافزار SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین میانگین خودپندارهی تحصیلی (05/0>P، 84/4F=، 152/0ηp2=) دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. بدینصورت که بعد از اجرای توانمندسازی روانشناختی، میانگین نمرات خودپندارهی تحصیلی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی پایین در گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافته بود.
نتیجهگیری: درنتیجه با توانمندسازی روانشناختی در دانشآموزان میتوان میزان خودپندارهی تحصیلی را در آنان افزایش داد. دانشآموزان به کمک راهبردهای توانمندسازی روانشناختی میتوانند شکستهای متعدد خود را دوباره مورد بررسی و بازبینی قرار دهند و در نهایت عملکرد تحصیلی در آنها بهبود مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توانمندسازی روانشناختی،خودپندارهی تحصیلی،عملکرد تحصیلی پایین،
عنوان انگلیسی
The effectiveness of psychological empowerment on academic self-concept of students with low academic performance
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The present study aimed to investigate the effectiveness of psychological empowerment on academic self-concept of students with low academic performance.
Method: The research method was a quasi-experimental pre-test-post-test with a control group. The statistical population of this study included all female students with low academic performance in the second high school in Ardabil in the academic year 2024-2025. For this purpose, 30 female students with low academic performance were selected using purposive sampling according to the study entry criteria and randomly assigned to two experimental groups (15 people) and control group (15 people). After pre-testing with the Liu and Wang (2005) Academic Self-Concept Questionnaire the experimental group received 8 sessions (2 sessions per week) of 60 minutes of the Thomas and Velthouse (1990) psychological empowerment training program, and the control group continued with their normal routine. The data were analyzed using the univariate analysis of covariance (ANCOVA) method in SPSS.26 software.
Results: The findings showed that there was a significant difference between the mean academic self-concept (P<0.05, F=4.84, ηp2=0.152) of the experimental and control groups in the post-test. Thus, after implementing psychological empowerment training, the mean scores of students with low academic performance in the experimental group increased significantly compared to the control group.
Conclusions: As a result, by training psychological empowerment in students, the level of academic self-concept can be increased in them. With the help of psychological empowerment strategies, students can re-examine and review their numerous failures, and ultimately, the academic performance of students improves.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
توانمندسازی روانشناختی,خودپندارهی تحصیلی,عملکرد تحصیلی پایین
نویسندگان مقاله
علی شیخ الاسلامی |
استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
نسترن سیداسماعیلی قمی |
استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران
علی سلمانی |
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
آیسان شارعی |
دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_229087_20efeca60181ad9c2f5fc4b1c23f8bf0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات