این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۹، شماره ۶۸، صفحات ۳۷-۵۳
عنوان فارسی
استفاده از استعارههای شناختی در تدریس و تاثیر آن بر درک دانشآموزان: یک مطالعهی مروری نظاممند
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از استعارههای شناختی در فرایند تدریس و نقش آن در ارتقای درک مفاهیم آموزشی توسط دانشآموزان، با روش مرور نظاممند و رویکرد روایتی بر مبنای چارچوب سیلوا انجام شده است. روش: این مطالعه به روش مرور نظاممند و روایتی انجام شد. دادهها با جستجوی هدفمند در پایگاههای Google Scholar، ScienceDirect و نورمگز، بر اساس کلیدواژههای مرتبط با استعارههای شناختی در آموزش، گردآوری شد. جامعه آماری شامل مقالات منتشرشده بین سالهای 2000 تا 2023 بود. پس از غربالگری چندمرحلهای شامل حذف مقالات نامرتبط و تکراری، 22 مقاله منتخب بر اساس معیارهای ورود و همراستایی با اهداف پژوهش انتخاب شدند. تحلیل محتوای کیفی بر اساس رویکرد موضوعی انجام شد تا مضامین اصلی استخراج و مقالات در شش محور موضوعی طبقهبندی شوند: نقش استعارههای شناختی در یادگیری، تأثیر زمینههای فرهنگی، طراحی هدفمند استعارهها، ارتباط با سواد دیجیتال، کاربرد در مفاهیم محاسباتی، و تقویت تفکر خلاق. یافته: نتایج تحلیلها نشان داد که استفاده هدفمند، خلاقانه و متناسب با محتوای درسی از استعارههای شناختی میتواند تأثیر قابلتوجهی در تسهیل فهم مفاهیم پیچیده، افزایش انگیزش یادگیری و تعمیق مشارکت شناختی دانشآموزان داشته باشد. نتیجهگیری: بر این اساس، طراحی آموزشی مبتنی بر استعاره و توانمندسازی معلمان در بهرهگیری از آن، گامی مؤثر در بهبود کیفیت تدریس و یادگیری به شمار میرود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استعارههای شناختی،تدریس،درک دانشآموزان،
عنوان انگلیسی
Using Cognitive Metaphors in Teaching and Their Impact on Students’ Understanding: A Systematic Review Study
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: The present study aims to examine the effect of using cognitive metaphors in the teaching process and its role in enhancing students’ comprehension of educational concepts. This was carried out through a systematic review method and a narrative approach based on Silva’s framework. Method: This study employed a systematic and narrative review method. Data were collected through a targeted search in databases including Google Scholar, ScienceDirect, and Noor Magazines, using keywords related to cognitive metaphors in education. The population consisted of articles published between 2015 and 2023. After a multi-stage screening process involving the removal of irrelevant and duplicate articles, 22 selected articles aligned with the study objectives were chosen. Qualitative content analysis based on a thematic approach was conducted to extract main themes, and the articles were categorized into six thematic axes: the role of cognitive metaphors in learning, the impact of cultural context, purposeful design of metaphors, connection with digital literacy, application in computational concepts, and strengthening creative thinking. Findings: The results of the analysis showed that the purposeful, creative, and content-appropriate use of cognitive metaphors can have a significant impact on facilitating the understanding of complex concepts, increasing learning motivation, and deepening students’ cognitive engagement. Conclusion: Accordingly, metaphor-based instructional design and empowering teachers to utilize it can be considered an effective step toward improving the quality of teaching and learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استعارههای شناختی,تدریس,درک دانشآموزان
نویسندگان مقاله
الهام صادق نیا |
دانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
صغری ابراهیمی قوام |
دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
مهشید پورحسین |
دکتری مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_229086_61b630d58a7e6a21a2b371173e5b3366.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات