این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۹، شماره ۶۸، صفحات ۵۵-۶۹
عنوان فارسی
اهداف برنامه درسی تربیت شهروند جهانی و اعتبار سنجی آن در نظام آموزشی دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر اهداف برنامه درسی تربیت شهروند جهانی و اعتبار سنجی آن در نظام آموزشی دوره ابتدایی ایران بود. روش: پژوهش حاضر دردوبخش کیفی و کمی تشکیل شد، بخش کیفی، روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی، جامعه آماری متخصصین رشته های برنامه ریزی درسی، علوم اجتماعی ، فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه های ارومیه و تبریز بودند نمونه گیری هدفمند. داده ها از طریق مصاحبه کدگذاری و با روش تحلیل تماتیک، گردآوری و ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه بود .بخش کمی، روش تحقیق مورد استفاده با رویکرد کمی روش پیمایشی، جامعه آماری مدیران،کارشناسان ستادی آموزش ابتدایی، سرگروه های آموزشی، راهبران آموزشی، معلمان دوره ابتدایی شهر ارومیه در نواحی 2 گانه ، حجم نمونه بر اساس جدول کرچسی و مورگان برابر با 368نفر تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه از 7 نفر اساتید در مورد اعتبار آن نظر خواهی شد. برای ارزیابی برازش داده ها از آزمون تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم و برای نتایج آزمونTتک نمونه ای،استفاده شد.
یافتهها: یافته های بخش کیفی نشان داد، اهداف برنامه درسی تربیت شهروند جهانی، از زیر مضمون اهداف برنامه درسی ،ویژگی اهداف برنامه درسی و مبانی اهداف برنامه درسی تشکیل شد و اعتبار مضامین اهداف برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در حد بالاتر از متوسط می باشد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج از مضامین بدست آمده می توان به عنوان چارچوبی در فرایند برنامه ریزی درسی تربیت شهروند جهانی دوره ابتدایی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اهداف،برنامه درسی،دوره ابتدایی،شهروند جهانی،
عنوان انگلیسی
The aims of the Global Citizenship Education Curriculum and its validation in the primary education system
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:. The aim of the present study was to examine the objectives of the global citizenship education curriculum and its validation in the Iranian elementary education system. It consisted of two qualitative and quantitative sections.
Methods: The qualitative section used qualitative content analysis as the research method. The statistical population consisted of experts in the fields of curriculum planning, social sciences, and philosophy of education at the universities of Urmia and Tabriz, using purposive sampling. Data were coded through interviews and thematic analysis method, collected and the data collection tool was interviews. The quantitative part, the research method used with a quantitative approach, survey method, the statistical population of managers, elementary education staff experts, educational group leaders, educational leaders, elementary school teachers in Urmia city in two districts, the sample size was determined to be 368 people based on the Kerchese and Morgan table. Data collection tool: A questionnaire was used to assess the validity of the data.
Results: The findings of the qualitative section showed that the objectives of the global citizenship education curriculum were composed of the following sub-themes of the curriculum objectives, the characteristics of the curriculum objectives, and the foundations of the curriculum objectives, and the validity of the contents of the global citizenship education curriculum objectives was above average.
Conclusion: According to the results, the themes obtained can be used as a framework in the curriculum planning process for global citizenship education in primary school.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اهداف,برنامه درسی,دوره ابتدایی,شهروند جهانی
نویسندگان مقاله
راضیه قهوچی خلیق |
دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز،ایران.
عیسی برقی |
استاد برنامه ریزی درسی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان- تبریز- ایران.
سهراب یزدانی |
استادیار گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه فرهنگیان،تهران ،ایران
بهنام طالبی |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران.
مصطفی شیخ زاده |
دانشیار،گروه علوم تربیتی،واحد ارومیه،دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_229085_ae4f765d361758c163500df3b800e25e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات