این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۹، شماره ۶۸، صفحات ۱۰۷-۱۲۱
عنوان فارسی
واکاوی موانع و راهکارهای توسعه قصهگویی کلاسی در مدارس ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
هدفهدف: علیرغم شواهد تجربی ارزشمند در خصوص بروندادهای قصهگویی کلاسی، این روش چندان موردتوجه مدارس نبوده است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع و راهکارهای توسعه قصهگویی در مدارس ابتدایی ایران بود.
روش: پژوهش حاضر ازلحاظ بنیان فلسفی مبتنی بر پارادایم تفسیرگرایی است. روش پژوهش کیفی و راهبرد مورداستفاده، تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر رهیافت عرفی بوده و میدان مطالعه مدارس ابتدایی شهر سنندج بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش 11 نفر از معلمان مدارس ابتدایی در سال تحصیلی 04-1403 بودند که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود و هر مصاحبه حدود 45 دقیقه به طول انجامید. دادههای متنی با استفاده از کدگذاری و مقولهبندی تحلیل شدند و با روش زاویهبندی تحلیلگر، از اعتبار تحلیلها اطمینان حاصل شد.
یافتهها: یافتهها بیانگر دستیابی به 52 مانع توسعه قصهگویی بود که در 12 مؤلفه و 4 بعد فردی، فرهنگی، سازمانی و آموزشی دستهبندی شدند. یافتهها همچنین بیانگر شناسایی 34 راهکار توسعه قصهگویی در مدارس بودند که در 9 مقوله دستهبندی شدند. مقولههای احصا شده عبارت از مدرسه قصهگو، پداگوژی داستانوار، نظام آموزشی قصهگو، دانشآموز قصهگو، جشنوارهها و مناسبتها، جامعه دوستدار قصه، تعامل قصه و تکنولوژی، کارگاههای قصهگویی و قصهگویی درمانگر بودند.
نتیجهگیری: باتوجهبه یافتههای پژوهش بهکارگیری راهکارهایی همچون توانمندسازی حرفهای معلمان، بازنگری در سیاستهای آموزشی، ایجاد بسترهای ساختاری و فرهنگی حمایتگر در حوزه قصهگویی و نهادینهسازی رویکرد روایتمحور در برنامههای درسی و ارتقای فرهنگ قصهگویی میتواند زمینهساز بهرهمندی نظام آموزشی از مزایای شناختی، عاطفی، زبانی و اجتماعی قصهگویی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قصهگویی،کلاس درس،تدریس،موانع،راهکارها،
عنوان انگلیسی
Barriers and Strategies for Developing Classroom Storytelling in Primary Schools
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Despite the substantial empirical evidence supporting the benefits of classroom storytelling, this method has not received sufficient attention in schools. Accordingly, the present study aimed to identify the barriers and strategies for fostering storytelling in Iranian primary schools.
Method: Philosophically grounded in the interpretivist paradigm, this research employed a qualitative approach with conventional content analysis as its strategy. The study was conducted in primary schools in Sanandaj City in the academic year 2024-25, with 11 primary school teachers selected as participants through purposive and snowball sampling methods. Data were collected via semi-structured interviews, each lasting approximately 45 minutes. The textual data were analyzed through coding and categorization, and the credibility of the analyses was ensured using analyst triangulation.
Results: Findings revealed 52 barriers to the development of storytelling, categorized into 12 components across 4 dimensions: individual, cultural, organizational, and educational. Additionally, 34 strategies for promoting storytelling in schools were identified and classified into 9 categories: storytelling schools, narrative pedagogy, storytelling education systems, storytelling students, festivals and events, storytelling-friendly communities, storytelling and technology integration, storytelling workshops, and therapeutic storytelling.
Conclusions: According to research findings, implementing strategies such as teacher professional development, re-designing education policy, creating supportive structural and cultural settings, institutionalizing narrative approach in curricula, and developing the culture of storytelling can guide the education system towards reaping benefits from the cognitive, affective, linguistic, and social advantages of storytelling.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قصهگویی,کلاس درس,تدریس,موانع,راهکارها
نویسندگان مقاله
خلیل زندی |
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
سید عدنان حسینی |
استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
آزاد الله کرمی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_230019_8a41ca065591aa7af0f8fa92f7a76b45.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات