این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۹، صفحات ۱۴۱-۱۶۰
عنوان فارسی
الگوی ذینفع مداری مبتنی بر حکمرانی خوب برای ارتقاء کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
چکیده فارسی مقاله
هدف : یکی از ارکان نظام آموزش عالی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) است که چگونگی اداره و هدایت آن، نقش مستقیمی در کیفیت کلیت نظام آموزش عالی کشور دارد. حکمرانی خوب، الگویی ارائه می دهد که وزارت علوم بتواند به نحو موثر و بایسته ای به ارتقاء کیفیت ساحت علم در کشور، کمک کند. از دیدگاه بسیاری از صاحبنظران، نظام فعلی آموزش عالی، پاسخگوی خیل عظیم مطالبات و خواسته های ذینفعان آموزش عالی ( اعم از دانشجویان ، کارفرمایان ، دولت و جامعه ) نیست. لذا هدف این پژوهش، تدوین الگوی حکمرانی خوب در وزارت عتف برای پاسخ به نیازها و انتظارات ذینفعان، است.روش: در بررسی حاضر، روش گراندد تئوری و طرح تحقیق سیستماتیک اشتراوس و کوربین مورد استفاده قرار گرفته است. یافته ها: طبق الگوی پارادایمی این تحقیق، در ایران مهم ترین موجبات حکمرانی نامطلوب در وزارت علوم عبارتند از: 1- عوامل درون وزارتی، 2- ابعاد برون وزارتی، 3- عوامل با منشاء ذینفعان و 4- فقدان ارج و منزلت علم به ما هُوَ علم. نتیجه گیری: برخی از پیشنهادهای سیاستی این تحقیق عبارتند از: اصلاح قانون وزارت علوم منطبق با مقتضیات ذینفع محوری، باورمندی به حکمرانی خوب و ذینفع محوری به عنوان معیار انتخاب وزیر علوم، ایجاد نهادهای قوی تظلم خواهی و پیگیری شکایات، آزادی تشکل های ذینفعان داخلی و خارجی آموزش عالی و بسط فضاهای گفتگویی و معناسازی و ایجاد میزهای فکر و مشورت بین ذیتفعان آموزش عالی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفیت آموزش عالی،ذینفع مداری،حکمرانی آموزش عالی،وزارت علوم،
عنوان انگلیسی
A stakeholder-oriented model, based on good governance for improving the quality of The Ministry of Science, Research and Technology (MSRT)
چکیده انگلیسی مقاله
One of the components of Iran's higher education system is the Ministry of Science, Research and Technology, which, as its management and management, plays a direct role in the overall quality of the country's higher education system. Good governance provides a model for the Ministry of Science to be able to effectively and effectively promote the quality of the field of science in the country. From the perspective of many scholars, the current system of higher education does not respond to the great demands of the higher education stakeholders. Therefore, the purpose of this study is to develop a good governance model in the Ministry of Foreign Affairs to meet the needs and expectations of stakeholders.In the present study, the grounded theory method and the systematic study of Strauss and Corbin have been used. According to the paradigmatic model of this research, in Iran, the most important causes of undesirable governance in the Ministry of Science are: 1- Intra-departmental factors, 2- External dimensions, 3. Factors with stakeholder origins and 4. Lack of honor and dignity of science. In the end, proposals such as amending the Law of the Ministry of Science in accordance with the interests of the beneficiaries, the election of a competent and prudent minister to good governance and interest, the establishment of strong institutions for prosecution and follow-up of complaints, the freedom of stakeholder organizations inside and outside the university, and expansion Semantic spaces and the creation of think tanks and consultations between higher education stakeholders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کیفیت آموزش عالی,ذینفع مداری,حکمرانی آموزش عالی,وزارت علوم
نویسندگان مقاله
احمدرضا روشن |
موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
محمود متوسلی |
استاد اقتصاد دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات