این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبی، جلد ۱۹، شماره ۷۸، صفحات ۳۷-۶۲

عنوان فارسی تحلیل معنای هویت در فیلم « باشو غریبه کوچک» با رویکرد روایت‌شناسانۀ بارت
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش، که بخشی از یک تحقیق کلانتر دربارۀ فیلمها و فیلمنامه‌های بهرام بیضایی است، فیلم «باشو غریبه کوچک» با این پیشفرض، که مؤلفه‌های هویت را در گفتمانِ روایی خود بازنمایی کرده با رویکرد روایت شناسی بررسی شده است. روش تحقیق، توصیفی، و چارچوب نظری، یافته‌های رولان بارت در زمینۀ ساختار روایت است. بارت برای ساختار روایت، سه سطحِ کارکرد، کنش و روایت را تعریف می‌کند که سطح نخست جایگاهی تعیین کننده دارد. بررسی و تحلیل کارکردها با فهم دلالت رمزگان‌های پنجگانۀ تأویلی، کنشی، معنابُنی، نمادین و فرهنگی میسر است. در بازخوانی روایت شناسانۀ فیلم «باشو غریبه کوچک» به منظور درک معانی مرتبط با «هویت»، این نتیجه به دست آمد که رمزگانهای معنابُنی و رمزگانهای نمادین، بیشترین دلالتمندی را دارد و دلالت تکرار شونده و کانونی فیلم، اتحاد هویتهای خرد و میانه در پرتو هویتهای کلان اجتماعی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هویت در فیلم،باشو غریبه کوچک،هویت نزد بهرام بیضایی،هویت و سینمای ایران،رولان بارت و هویت،

عنوان انگلیسی Analysis of Meaning of Identity in "Bashu, The Little Stranger" With Barthes Narratology Approach
چکیده انگلیسی مقاله Identity is an essential concept in the field of cultural and human science studies; especially the group identity with its branches such as national identity, social identity and cultural identity reflects in all art texts. Cinema is an expression mean and appears the identity conceptions in its codes consciously or unconsciously. As a part of a major research on Bahram Beizaei's movies and screenplays, this research analyzes the movie "Bashu, The Little Stranger" with narratology approach by this presupposition that it represents the identity elements in its narrative discourse. The research method is descriptive, and its theoretical framework is Roland Barthes' findings in the field of structure of narration. He defines three levels of function, action and narration for structure of narration as the first level is critical. Analysis of functions will be possible only by understanding the reason of five heremeneutic, proairetic, semantic, symbolic and cultural codes. In narratology representation of movie "Bashu, The Little Stranger" in order to understand the meaning of Identity, it was concluded that the semantic and symbolic codes have the highest reasoning, and iterative and focal reasoning of movie is the unity of social identities under the shadow of national identity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هویت در فیلم,باشو غریبه کوچک,هویت نزد بهرام بیضایی,هویت و سینمای ایران,رولان بارت و هویت

نویسندگان مقاله زهرا حیاتی |
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

ریحانه قندی |
دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی https://lire.modares.ac.ir/article_23785_730edad44691eb50d551216cb8028ee1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات