این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش های ادبی
، جلد ۱۹، شماره ۷۸، صفحات ۲۴۱-۲۶۳
عنوان فارسی
ادبیات منظوم و منثور فارسی: در جستجوی الگوهای آموزش به غیرفارسیزبانان
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش در پی آن است که برای نخستین بار به این پرسش پاسخ دهد که کارآمدترین الگو برای آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان چیست. در این پژوهش، پس از مرور الگوهای آموزش ادبیات به خارجیان با استفاده از پرسشنامه محققساخته، که اعتبارسنجی شده است به ارزیابی الگوی کارآمد آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان از دیدگاه مدرس و کارشناسان پرداخته میشود. 52 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده در میان شرکتکنندگان این پژوهش توزیع شد. نتایج واکاوی دادههای پرسشنامههای 52 شرکتکننده با تفاوت معناداری نشان میدهد که هم در مورد ادبیات منظوم و هم در مورد ادبیات منثور، الگوی یکپارچه در رتبه اول، الگوی رشد فردی در رتبه دوم، الگوی فرهنگمحور در رتبه سوم و الگوی زبانمحور در رتبه چهارم از نظر اهمیت قرار میگیرد. یافتههای پژوهش همچنان نشانگر این است که از دیدگاه مدرسان آموزش زبان و ادبیات فارسی، میان الگوهای آموزش ادبیات منظوم با الگوهای آموزش ادبیات منثور به غیرفارسیزبانان تفاوتی نیست. دستاوردهای این پژوهش به افزایش دانش زمینه آموزش هرچه کارآمدتر ادبیات فارسی و به تهیه منابع آموزشی نظریه بنیاد، علمی و معتبر برای غیرفارسیزبانان کمک میکند
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش ادبیات فارسی،الگوی زبانمحور،الگوی فرهنگمحور،الگوی رشد فردی،الگوی یکپارچه،یادگیرنده غیرفارسیزبان،
عنوان انگلیسی
Persian prose and poetry literature: in search of teaching models for Speakers of Oher Languages
چکیده انگلیسی مقاله
Teaching literature to international students can be challenging. The teaching of literature has remained traditional. Studies reveal that most of the language lecturers and teachers teach literature based on their personal experience. This study attempts to provide answer to this question “what is the most efficient model for the instruction of Persian literature to non-Iranian Persian language learners?” In this investigation, after reviewing the relevant literature, the researcher developed and piloted a questionnaire. The questionnaire was randomly distributed among 52 Persian language teachers and experts to probe their perceptions concerning the most productive model for teaching Persian literature. The data analysis showed that the participants considered the integrated approach, personal growth, cultural, and linguistic models as the first, second, third, and forth models, respectively, appropriate in the teaching of both Persian poetry and prose despite with statistically significant difference. The results further indicated that the teachers did not show significant difference concerning the application of models in teaching Persian poetry and prose. The findings of this investigation might be used to upgrade the quality of teaching Persian literature to non-Iranian Persian language learners. The results could be promising in the design and development of useful educational materials in the teaching of Persian literature.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش ادبیات فارسی,الگوی زبانمحور,الگوی فرهنگمحور,الگوی رشد فردی,الگوی یکپارچه,یادگیرنده غیرفارسیزبان
نویسندگان مقاله
امیررضا وکیلی فرد |
دانشگاه بینالمللی امام خمینی
فاطمه جنتی راد |
دانشگاه بینالمللی امام خمینی
زویا رضایی محلاتی |
دانشگاه بینالمللی امام خمینی
نشانی اینترنتی
https://lire.modares.ac.ir/article_23793_ad08413e3e2cee99601fdd66599bfebd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات