این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش های ادبی
، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۵۳-۷۶
عنوان فارسی
نسبت بیان سینمایی با تمثیلهای ادبی در اشعار مولانا
چکیده فارسی مقاله
غالب پژوهشهایی که به بررسی رابطۀ سینما و ادبیات پرداختهاند به تفاوتهای داستان ادبی و درام فیلمنامه توجه داشتهاند. زمینۀ دیگری که میتوان پیوندها و مناسبات ادبیات و سینما را در آن پیگرفت، «تصویرپردازی» است. صور خیال در مفهوم بلاغی آن شامل تصویرهای ذهنی ادبی، و غالباً به دلالت ضمنی نشانههای شمایلی ناظر است و ذیل علم بیان در انواع تشبیه، تمثیل، مجاز، استعاره، کنایه و نماد فهرست شدهاست. در این مقاله به بررسی ظرفیتهای «تمثیل ادبی» بهطور عام و «تمثیلهای شعری مثنوی و غزلیات شمس» بهطور خاص برای بازآفرینی در وسیلۀ بیانی سینما پرداخته شده است. انتقال تمثیلهای ادبی به سینما براساس این ظرفیتها امکانپذیر است: 1- اشتمال بر عناصر بصری متعدد و متحرک2- تناسب تصاویر و معانی همنشین با مونتاژ و میزانسن 3-فراوانی تصویرهای هم عرض در طول شعر 4-اشتمال بر تصاویر قابل توزیع در متن فیلم به سبب دلالت بر مضمون عرفانی «تکامل» و 5-اشتمال بر بافت روایی و ساختار دراماتیک.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژهها بیان سینمایی،تمثیل ادبی،تصویر ادبی،تصویر سینمایی،اشعار مولوی،
عنوان انگلیسی
The Share of Cinematic Expressions to Literary Allegories in Molavi's Poetry
چکیده انگلیسی مقاله
Taghi Pournamdarian, Ph.D.
Zahra Hayati
Abstract
Most of the researches which have studied the relation between cinema and literature have paid attention to the differences of literary fiction and drama in the scripts. One of the other grounds in which the ties between literature and cinema can be further on traced is "creation of pictures". The eloquent concepts of "figurative elements" and "forms of imagination" includes mental literary images and often infers to the implied figurative signs of the observer, being all listed in the science of expression in the variety of fields such as allegory, simile, trope, metaphor, irony and symbol. This article surveys the potentials of "literary allegories" in general and the "poetic allegories" of
Massnavi
and
Shams Sonnets
in particular for recreation in cinema's expressive device. The transition of literary allegories to cinema is possible through these potentials: 1. including several visual and animated, dynamic elements. 2. Conformity of pictures and concepts relevant to montage and stage direction. 3. The plenitude of pictures with the same width in the poetry length. 4. Including pictures with a distribution potential in the feature movie text due to the mystical content of completion. 5. Considering narrative texture and dramatic structure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کلیدواژهها بیان سینمایی,تمثیل ادبی,تصویر ادبی,تصویر سینمایی,اشعار مولوی
نویسندگان مقاله
دکتر تقی پورنامداریان |
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
زهرا حیاتی |
دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://lire.modares.ac.ir/article_23689_4225c27aeeaa81b9dcabfdcda85448a5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات