این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های ادبی
، جلد ۳، شماره ۹، صفحات ۹۳-۱۱۰
عنوان فارسی
تأویل و انواع آن در مثنوی معنوی
چکیده فارسی مقاله
کتاب شریف مثنوی معنوی، به علت اشتمال گسترده آن بر وحی و سخنان انبیا و اولیا و همچنین شرح و تأویل آنها برای همطبقات، به مجموعهای از معارف ناب و کمنظیر مبدل گشته است. این تأویل و تفسیرها که بیشتر جنبه اخلاقی
–
عرفانی دارند، مثنوی را رنگی معنوی بخشیده و آن را به کتابهای تفسیری عارفان از جمله حقایق التفسیر، کشفالاسرار، لطایف الاشارات و . . . مانند کرده است. با این حال، مولانا در مثنوی از مذمتکنندگان تأویل و اهل تأویل نیز به حساب میآید و شاید این تأویل ستیزی در ظاهر امر، چشمگیرتر و در عین
حال عجیبتر به نظر آید
؛
نویسند
ه
برای تبیین این امر و حل این تناقض، کوشیده است ضمن دستهبندی تأویل از نظرگاه مولوی به تأویلات مذموم و تأویلات ممدوح، هر کدام را با نمونههایی در اشعار آن جناب مشخص کند. مقدم بر این مباحث نیز، به نکاتی کلی درباره تأویل در مثنوی اشاره شده و برخی تعریفات لغوی و اصطلاحی تأویل، از آثار لغوی و تفسیری، ذکر شده است. مخلص کلام آنکه با توجه به مطالب این گفتار، ثابت میشود که درستی و نادرستی تأویل، یا خوبی و بدی آن از دیدگاه مولانا نسبی است و به نوع تأویل، شخص تأویلگر و اهداف و انگیزههای او از تأویل متن بازمیگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تأویل،مثنوی معنوی،مولانا،تأویل مذموم،تأویل ممدوح،
عنوان انگلیسی
Tawil and its types in Mathnavi-e- Maânavi
چکیده انگلیسی مقاله
Rouhani
,
R
.
, PH.D
.
Abstract:
The sacred book of Mathnavi Ma’navi, due to its numerous inclusions in God’s word as well as those of prophets and also hermeneutics interpretations (ta’wil) and explanations of those words for common and elites people, has turned into a collection of pure and exceptional knowledge. These ta’wils and interpretations, having mainly moral-mystical aspects, have given Mathnavi Spiritual style and made it like the mystics’ interpretive books such as Hakayek Al-Tafsir, Kashf Al-Asrar, latayef, Al-Esharat. Nevertheless. However, Molana is considered as those condemned Ta’wil and its adherents as far as Mathnavi is concerned and perhaps his opposition with Ta’wil at first sight seems to be more outstanding and remarkable and at the same time stranger. The writer of this essay has tried to clarify different types of Ta’wil via classifying them from Molavi’s view point into unacceptable and acceptable ones in order to explain this issue and solve this paradoxical point while considering some of the general points upon ta’wil in Mathnavi and explained some lexical definitions and expressions of lexical and interpretive works. To sum it up, taking these points in mind, it is proved the correctness and incorrectness as well as its goodness and badness are relative as far as Molavi’s view see it and it depends on the type of ta’wil, the person who does ta’wil and his/her goals and aims with for ta’wil of the text.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تأویل,مثنوی معنوی,مولانا,تأویل مذموم,تأویل ممدوح
نویسندگان مقاله
دکتر رضا روحانی |
دانشگاه کاشان
نشانی اینترنتی
https://lire.modares.ac.ir/article_23513_da01045291df51d142289ca5b82cf4bb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات