این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش های ادبی
، جلد ۲، شماره ۶، صفحات ۶۷-۸۴
عنوان فارسی
درجه معیاری در گونه معیار فارسی
چکیده فارسی مقاله
این نوشته که با طرح پرسشی بنیادین درباره امکان سنجش درجه سختگی و معیاری زبان و نیز مقایسه زبانها از حیث درجه معیاری آغاز می شود،در پی روشن ساختن مفهوم درجه معیاری و نیز به دست آوردن ملاکها و ضوابطی معتبر و عینی برای این امر است. این ملاکها با در نظر داشتن چارچوب نظری پیشنهادی فرگوسن و نیز ویژگیهای آرمانی زبان معیار تعیین شده، و با توجه به آن ، چارچوبی نظری به دست داده شده و گونه معیار فارسی در این چارچوب از دید کلان بررسی گردیده است. ملاکهای پیشنهادی در این چارچوب نظری چهار دسته است: الف) ملاکهای مربوط به نحوه کاربرد زبان و گستره آن ب) ملاکهای مربوط به میزان انعطاف و سختگیری در تدوین و تثبیت زبان ج) ملاکهای مربوط به موقعیت زبان معیار در جامعه زبانی د) ملاکهای مرتبط با پذیرش زبان معیار از سوی مردم. نتیجه پژوهش این است که زبان فارسی از حیث درجه معیاری با توجه به دسته الف و ب وضعیتی نه چندان مطلوب اما رو به رشد و با توجه به دسته ج و د وضعیتی مطلوب دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلید واژه زبان فارسی،زبان معیار،درجه معیاری زبان،گونه معیار فارسی،
عنوان انگلیسی
Standardization Degree of Persian Standard Variety
چکیده انگلیسی مقاله
Sarli ,N.,Ph.D
Abstract:
This article, beginning with a fundamental question on the possibility of assessing the standardization degree of languages, intends to make clear the concept of language standardization degree and to extract objective criteria for such an assessment. Taking these criteria into consideration, a theoretical framework suggested by Fargosen and also standard language criteria and with due regard to it, the presented framework and standard in Persian language are studied from macro point of view. The suggested criteria in this framework are of four types: A) the criteria concerning the language use style and its extension; B) the criteria concerning the level of flexibility and strictness in creation and establishing a language; C) the criteria concerning the standard language situation in the society; D) the criteria concerning the acceptance of a language by people. The conclusion of the study is that Persian language from standardization point of view and with due regard to the group A and B faces unsuitable circumstance and with due regard to the group C and D it faces the suitable one.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کلید واژه زبان فارسی,زبان معیار,درجه معیاری زبان,گونه معیار فارسی
نویسندگان مقاله
دکتر ناصرقلی سارلی |
تربیت معلم
نشانی اینترنتی
https://lire.modares.ac.ir/article_23331_b42dd228f4d5108bb049dcc9b6ec5c5a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات