این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبی، جلد ۲، شماره ۶، صفحات ۱۰۳-۱۲۲

عنوان فارسی موسیقی بیرونی در شعر م. سرشک « محمدرضا شفیعی کدکنی »
چکیده فارسی مقاله وزن، که وجود نوعی نظم درکلام است و سبب خیال‌انگیزی هرچه بیشتر آن می‌شود از ضروریات شعر است. با وجود کوششی که امروزه برای حذف آن و ترویج شعر منثور صورت گرفته‌است، همچنان ذوق فارسی زبانان تمایل خود را به شعر موزون حفظ کرده‌است.
م. سرشک - شفیعی کدکنی - در مباحث‌ نظری معتقد است: «شعر تجلی موسیقایی زبان است.» این گفته بیانگر این است که وزن از ارکان اصلی شعر شفیعی است. با توجه به این فرضیه، هدف مقاله بررسی و تحلیل موسیقی بیرونی یا وزن در اشعار نیمایی او است. برای پژوهش مورد نظر صد نمونه از اشعار نیمایی شاعر به ترتیب از نیمه اول کتاب «هزاره دوم آهوی کوهی» بررسی، و نتایج آن با استفاده از فن تحلیل اطلاعات ارائه شده است. از جمله نتایج به دست‌آمده این است که شفیعی، به رعایت قواعد و ضوابطی ملزم است که نیما در شعر بنیان نهاد اما در عین حال به ابتکارهایی دست زده‌است. او در انتخاب نوع وزن هیچ تعمدی ندارد. گرایش او غالباً به وزنهای رمل و مضارع است، اوزانی که حافظ و سعدی و مولانا بیشترین و نابترین غزلهای خود را در آن وزنها سروده‌اند. وقف و سکونها و استفاده از هجاهای کوتاه و بلند در شعر او بسیار دقیق و حساب شده و دارای تأثیر بسزایی در القای عواطف و معانی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه م. سرشک،موسیقی،وزن شعر،شفیعی کدکنی،شعر امروز،

عنوان انگلیسی External Music in M.Sereshk’s Poetry
چکیده انگلیسی مقاله


Sahba ,F. ,Ph.D.

Abstract:

Metter which refers to an order in utterances and makes them more imaginative is an integral part of poetry. In spite of all efforts made aimed at ignoring meter and at extending the poetic prose, the Persian speakers are still inclined to prefer metrical poetry.
M.Sereshk-.Shafii Kadkani- theoretically believes that poetry is musical manifestation of language. This statement means that meter in the main component of Shafii kadkani’s poetries. With due regard to this theory, the present article is going to focus on and analyses the external music or meter in Nimaic Poems by Shafii Kadkani. For doing such research, one hundred samples of Nimaic poems have been studied respectively from the first half of the book “second millennium of the gazelle”(Hazareh-ye-Dovom-e-Ahou-ye-Kouhi) and the results have been presented by use of data analysis. Out of the result is that Shafii observed the rules and regulations established by Nima while Shafii has done some initiatives.
His choice of meter is unconscious. He has a natural inclination towards the meters such as “Ramal” and “Mozareh” exploited by Hafez, Saadi, and Molavi in their best sonnets. Caesuras, pauses, long syllables and short ones are selected in the most effective manner to convey emotions and meanings in his poems.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلیدواژه م. سرشک,موسیقی,وزن شعر,شفیعی کدکنی,شعر امروز

نویسندگان مقاله دکتر فروغ صهبا |
دانشگاه اراک


نشانی اینترنتی https://lire.modares.ac.ir/article_23333_f2a754dc79782cc70eb2848d98e56033.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات