این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبیات تطبیقی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۳۵-۶۷

عنوان فارسی بررسی نگاره‌‌های منطق‌الطیر اثر کمال‌الدین بهزاد از منظر عشق‌شناسی سهروردی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به بررسی مفهوم عشق از دیدگاه شیخ اشراق در نگاره‌های منطق‌الطیر عطار نیشابوری اثر کمال‌الدین بهزاد می‌پردازد. مفهوم عشق از دیدگاه سهروردی یک دیدگاه منحصر به فرد بوده و به واسطه دیدگاه عقل محور بودن عشق از نگاه شیخ اشراق، این نظریه عشق‌شناسی با رویکردهای عرفانی و زیبایی‌شناسی به عشق تفاوت دارد. هدف از این مقاله کشف و تحلیل عناصر و مؤلفه‌هایی است که بازتاب‌دهنده‌ی دیدگاه عشق‌شناسانه‌ی شیخ اشراق باشد، همچنین مقاله حاضر در پی یافتن پاسخ به این سؤال است: 1. با توجه به محوریت عقل در نگاه سهروردی به عشق، کدام یک از اجزاء نگارگری آثار کمال­الدین بهزاد در منطق­الطیر را می‌توان از این منظر تحلیل کرد؟ در این پژوهش با بهره‌مندی از شیوه توصیفی-تحلیلی و روش کیفی در تجزیه و تحلیل داده‌ها، چهار نگاره‌ی هدهد و پرندگان، مویه بر مرگ پدر، مرد مغروق، و شیخ صنعان و دختر ترسا مورد بررسی قرارگرفته­است. شیوه‌ی گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای است. نتایج حاصل از تحلیل نگاره‌ها حاکی از آن است که ارتباط میان مفهوم عشق از منظر سهروردی و بازتاب آن در نگاره‌های ترسیم شده توسط کمال‌الدین بهزاد به درستی بر عقل‌محور بودن دیدگاه شیخ اشراق نسبت به عشق دلالت دارند. تقابل میان دیدگاه مادی و معنوی نسبت به عشق در قالبی نمادین از طریق عناصرگوناگون مورد تأکید قرارگرفته است. عنصر درخت به­عنوان یکی از اصلی­ترین نشانه­ها در این نگاره­ها، نماد حیات بوده که در فلسفه عشقِ سهروردی همان نور و بینشی است که درک آن موجبات وصال به نورالهی و خداشناسی را فراهم می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عشق،عقل،سهروردی،منطق‌الطیر،کمال‌الدین‌ بهزاد،

عنوان انگلیسی A study of the Mantiq Al-Tair Paintings by Kamal -Adin Behzad from the Suhrawardi’s Perspective
چکیده انگلیسی مقاله This research studies the concept of love from Sheikh Ishragh’s perspective in Attar of Nishapur’s Mantiq Al-Tair paintings by Kamal Adin Behzad.The concept of love from Suhrawardi’s perspective as a love theory is a unique concept which is different from the mystical and aesthetic approaches to love due to its wisdom-centrism.In present study,4 paintings are analyzed using descriptive-qualitative approach.The main goal of this research is to discover and analyze the elements reflecting the Sheikh Ishragh’s love perspective as well as finding the answers to the following questions: based on the centrality of wisdom in Suhrawardi’s theory of love, which of the Behzad’s paintings elements in Attar of Nishapur’s Mantiq Al-Tair paintings can be analyzed on the basis of this theory?The results of the analysis imply that the association of concept of love from Suhrawardi’s perspective and reflection of love in Behzad’s paintings elaborates on the wisdom centrality of Sheikh Ishragh’s theory. The reflection of love from Suhrawardi’s perspective in Attar of Nishapur’s Mantiq Al-Tair paintings was studied in details.Using the contrasting visual elements and compositions, in these paintings to show the contrast of wisdom and ignorance is used as the main themes of Suhrawardi’s love. Each of these themes are accompanied with a theme of suffrage and sorrow whose origin is self-knowledge towards the destination of theism. Finally, this can be implied from the analyses that using all these symbols and signs were consciously and were used very carefully by painter which are compatible with concepts Suhrawardi and Attar reflected.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله عشق,عقل,سهروردی,منطق‌الطیر,کمال‌الدین‌ بهزاد

نویسندگان مقاله راحیل براتی |
مربی، گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

جمال عرب زاده |
استادیار، گروه نقاشی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://clrj.modares.ac.ir/article_6083_677fe6842d20af47c3e792393fb03738.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات