این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبیات تطبیقی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۶۴-۸۵

عنوان فارسی بررسی تطبیقی مؤلفه‌های مفهومی مقاومت در همنشینی با موتیف کودکی (با تکیه بر اشعار فارسی، عربی و فرانسوی)
چکیده فارسی مقاله متن ادبی همواره انعکاس دهنده اندیشه ادیبان و شاعران بوده است. در این میان ادبیات تطبیقی یکی از حوزه‌های مطالعات ادبی است که به بررسی موارد تلاقی ادبیات در آثار مختلف و یافتن پیوندهای مشترک و قرابت‌ها در ادبیات و سایر مظاهر معرفت انسانی می پردازد. در حوزه شعر، همنشینی موتیف‌ها یا عناصر تکرار شونده با مؤلفه‌های مفهومی ملل مختلف، بیانگر اندیشه و هدف شاعران از سرایش است. کودک و کودکی از موتیف هایی است که مکرراً به اشعار ستیز و مقاومت ملل گوناگون راه‌یافته است. در واقع شاعران با آوردن موتیف کودک و کودکی در کنار مؤلفه‌های مفهومی، رویکرد خود را به مقوله کودکی و نقش کودک در جامعه‌ای که دچار مسئله ستیز شده یا در حال مقاومت بوده،نشان داده اند. برای پی بردن به ظرایف این تلاقی در میان متون ادبی ملل مختلف ابتدا اشعار مقاومت در سه زبان فارسی، عربی و فرانسه انتخاب‌شده و پس از تعیین مؤلفه‌های مفهومی موجود در آن، ارتباط کاربرد موتیف کودک و کودکی با این مؤلفه‌ها بررسی و تحلیل شده است. یافته‌های همسان در اشعار سه زبان و فرهنگ منتخب، بیانگر این نکته است که توانش فکری شاعران در کاربرد موتیف کودکی در اشعار ستیز و مقاومت به دلیل همسانی موقعیت ها به یکدیگر شبیه و نزدیک است تا جایی که مولفه های همانند و مشابه این موتیف را همراهی کرده است. این همنشینی نشان می دهد در اشعار منتخب، از کودک و مفهوم کودکی غالبا استفاده ابزاری شده و مفهوم کودکی در خدمت بیان اهداف بزرگسالان قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بررسی تطبیقی،موتیف،کودک،شعر مقاومت،مؤلفه‌های مفهومی،

عنوان انگلیسی "Comparative Study of the concept of" child "in the war poem in Persian, Arabic and French poetry"
چکیده انگلیسی مقاله Literary text always reflects the idea of writers and poets. In these taxes are used common themes such as freedom, justice, fighting oppression. In addition it is formed highlighting the literary texts and messages up human dignity, a special genre of literature known as the conceptual components of conflict and resistance. Some Motif or repetitive elements, components accompanied concept. “Children” as a motif is selected that repeatedly Lyrics resistance for display. Repeat this element is trying represents the poet to convey certain thoughts related to this issue. To achieve this certainty scratch resistance poems in three languages, Persian, Arabic and French, selected and assigned components of the concept of resistance, the relationship of the “Children” as a motif and cookies is analyzed with these components. The results matched elected in three languages, show competence in the use of intellectual poets in the poetry of resistance “Children” as a motif and is very close to each other. Among the factors studied these motifs have been obvious with the emotional abuse and aspirations role.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بررسی تطبیقی,موتیف,کودک,شعر مقاومت,مؤلفه‌های مفهومی

نویسندگان مقاله مریم جلالی |
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

طیبه سیفی |
عضو هیات علمی گروه ادبیات و زبان عربی دانشگاه شهید بهشتی

روح الله قاسمی |
گروه زبان فرانسه و لاتین دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی https://clrj.modares.ac.ir/article_5915_30c36a3eb205a2e45d6b19540f6c0bf8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات