این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۶، شماره ۹۹، صفحات ۲۳۵-۲۵۹

عنوان فارسی نقش کتاب درسی «تفکر و سواد رسانه‌ای» در ارتقای ابعاد سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای در ارتقای ابعاد چهارگانه (بعد شناختی، بعد احساسی، بعد زیبایی‌شناختی و بعد اخلاقی) سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان مدارس متوسطه دوره دوم شهر اردبیل بوده است. روش پژوهش از لحاظ دستیابی به هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری، تمامی دانش‌آموزان سال دوم و سوم شهر را در برمی‌گیرد که در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس متوسطه این شهر مشغول تحصیل بوده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان داده است که کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای در ارتقای سواد رسانه‌ای و ابعاد چهارگانه آن در میان دانش‌آموزان نقش دارد. بر اساس مدل مفهومی پژوهش و با رجوع به آرای اندیشمندان این حوزه می‌توان مدعی شد که بعد ادراکی و زیبایی‌شناختی سواد رسانه‌ای، کاملاً حصولی و قابل ‌آموزش است چنان‌که می‌توان با بهره‌گیری از کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» در این زمینه به مهارت رسید؛ مهارتی که به‌طور قطع، در پرورش بعد احساسی و اخلاقی دانش‌آموزان مؤثر خواهد بود. از سوی دیگر، نهادهای تأثیرگذار در بحث آموزش، در ترویج بعد زیبایی‌شناختی سواد رسانه‌ای نقش بسزایی دارند و می‌توانند با بهره‌گیری از دانش و مهارت‌های تخصصی خود مروج و مبلغ این بعد از سواد رسانه‌ای باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای، دانش‌آموزان مدارس متوسطه شهر اردبیل، ابعاد چهارگانه سواد رسانه‌ای،

عنوان انگلیسی The Role of "Thinking and Media Literacy" Book in Promoting Media Literacy Dimensions of high School Students in Ardabil
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research is to study on the role of "Thinking and Media Literacy" book in promoting four dimensions of media literacy (cognitive, emotional, aesthetic and ethical) in high school students in Ardabil city. The paper is applied research and was conducted through survey. The statistical population included all the junior and Sophomore students during the academic year 2017-2018. The findings showed that "Thinking and Media Literacy" play a role in promoting media literacy and its four dimensions among students. Based on the conceptual model of research and referring to the opinions of scholars in this field we can claim that the cognitive and aesthetic dimension of media literacy is quite instructive. As such one can get skill by using the book; the skill that will definitely be effective in developing students' emotional and ethical dimension. On the other hand, institutions influencing education play an important role in promoting the aesthetic Dimension of media literacy and can promote this dimension of media literacy by utilizing their specialized knowledge and skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای, سواد رسانه‌ای, دانش‌آموزان مدارس متوسطه شهر اردبیل, ابعاد چهارگانه سواد رسانه‌ای

نویسندگان مقاله کمال ولیزاده |
کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

علی جعفری |
دکترای علوم ارتباطات، استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_37403_73a6429f2d8f835c02ab166bc5c86b3e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات